Re: Enkelbreuk

Hier ook even mijn ervaring delen want op het moment dat je je enkel breekt, heb je geen idee wat er allemaal op je af komt

Ik heb in januari mijn enkel gebroken op 3 plekken, na 2 weken gips ben ik geopereerd, 12 schroeven en heb toen nog 6 weken gips gehad dus totaal 8 weken gips.

Toen ik uit het gips kwam zei de chirurg ga maar weer lopen.. ik kwam thuis uit het gips en ik kon geen stappen zetten zonder krukken, ik heb dit opgebouwd eerst in huis en buitenshuis nog de krukken gebruikt, daarna binnenshuis met 1 kruk en buitenshuis met 2 krukken. Ik hield heel veel vocht vast in mijn enkel,ik kwam dus in geen enkele schoen dus lymfedrainage gaan doen.. Toen kon ik weer na een lange zoektocht naar schoenen toch weer gympen aan..

Na een week of 4 uit het gips kon ik de krukken pas volledig weglaten, ik had enorm veel last van stijfheid in de enkel maar door veel oefeningen te doen ging dat stapje voor stap beter. Na 4 weken uit het gips kon ik ook weer auto rijden zonder pijn, gek genoeg met auto rijden geen problemen met de koppeling te gaan gebruiken.

Inmiddels 6 maanden verder, ik heb geen pijn, zonder schoenen loop ik nog niet zoals het hoort met schoenen kan ik zonder pijn gewoon alweer 4 a 5 km lopen maar stijfheid heb ik nog wel in de enkel en vooral als ik even stil heb gezeten of sochtends bij het opstaan.

Ik heb voor mezelf geaccepteerd dat dit gewoon tijd kost, ik dagelijks de oefeningen van de fysiotherapeut blijf doen en ik zie vooruitgang maar het gaat met stapjes, ik zou zeggen geef de moed niet op maar een enkel breken het is niet niks en het heeft een behoorlijke impact.

Ook hier een enkelbreuk! Op 4 plaatsen, 2 plaatjes en 12 schroeven. Ik ervaar een enorme strakheid van mijn enkelbanden. Ik voel me niet gehoord en eigenlijk kan niemand me verder helpen. De podotherapeut heeft een botje teruggedrukt wat schreef zat door m’n val. Een Manuel therapeut geeft me ruimte wat betreft de spanning op m’n enkelbanden. Nu ga ik volgende week starten met acupunctuur. Iemand anders nog goede ideeën. Ik kan alles weer maar alles met mate. Ik loop 10000-15000 stappen per dag. Misschien is het teveel, ik masseer mijn been met een massage gun. Alles helpt maar het stijve, onrustige en energie vretende gevoel dat blijft. Veel succes!

Enkelbreuk

11 januari 2024, dit is een datum dat ik niet meer zal vergeten. Ik glij uit voor m’n deur. Gevolg, viervoudige enkelbreuk. Eerst 2 weken gips, daarna volgde een operatie waarbij ze het vast hebben gezet dmv 2 plaatjes en 12 schroeven. 6 weken niet belasten. Geen advies voor fysio van het ziekenhuis heb ik wel oefeningen meegekregen. Uit eigen beweging de fysio gebeld. Hij heeft me geholpen met lopen want ik was totaal de aansturing kwijt vanuit m’n hersenen. Inmiddels loop ik weer, maar je kan wel zien dat er wat gebeurt is aan m’n loopje. Ik voel vaak aan m’n enkel dat deze stijf is. In de ochtend en later op de avond loop ik slecht. Ik sport 2-3x per week, loop iedere dag 10000-15000 stappen. Zou dat teveel zijn? Ik masseer m’n been met een massage gun, ga naar een manueel therapeut 2x geweest en ga nu volgende week beginnen met acupunctuur… ik voel me beperkt, de hele dag stroomt er energie naar m’n enkel, dat kost energie. Iedereen geeft en komt met adviezen. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Mijn klachten zijn vooral een stijf gevoel enkelbanden, niet goed kunnen afwikkelen en ik loop veel blaren, dus ergens gaat er iets mis. Mentaal vind ik het ook echt wel zwaar. Dat stukje kan ik wel dragen en een tandje terug was ook niet erg…. Maar het mentale stuk wordt wel onderschat of slecht benoemd. Wat vinden jullie als je mijn verhaal leest? Iemand een goede tip?

@isab ik ben jaloers op hoeveel stappen jij al kan zetten…mijn breuk op 3 plaatsen is van 21 december en ik kan max 45 minuten achter elkaar wandelen. Ik doe zittend werk en de hele dag zitten lukt me nog niet, het been wordt dan stijf en begint een beetje te zeuren. Mentaal is het best zwaar en dat wordt door buitenstaanders vaak onderschat. Mensen zien me voorbij lopen en denken dan dat alles weer oke is. Helaas…..ik voel me soms 100 als ik uit bed kom met het stijve been en moet de energie echt spreiden en ‘s avonds ben ik vaak heel moe. Ik heb nogsteeds fysiotherapie 2 keer per week. Ieder revalidatie proces is anders en de fysio zegt ook dat je breuken niet met elkaar kan vergelijken, er zit vaak ook enkelbandenletsel bij. Ook je leeftijd speelt een grote rol. En niemand kan je garanderen dat het ooit weer helemaal goed komt. Veel herkenning hier op dit forum gelukkig. Dus we moeten allemaal hoop houden op een goed herstel maar af en toe even balen dat het lang duurt en soms flink tegen valt mag best.

@isaB wat slecht dat je geen verwijzing van je arts voor de fysio hebt gekregen! Hoort zeker wel na een enkeloperatie, je krijgt het dan na de 21e fysiobehandeling vergoed voor een jaar. Ik zit al aan de 35e fysio behandeling en doe veel oefeningen om mijn achillespees op te rekken, kuitspieren sterker te maken en het enkelkapsel soepeler te krijgen. Ook worden de kleine spiertjes aan de zijkant van de voet geactiveerd door bepaalde oefeningen, zonder schoenen lopen is voor mij nog wat lastig, ik mis de kracht in mijn voet. Het was het eerste wat de trauma chirurg zei toen het gips na 9 weken eraf ging, ga meteen op zoek naar een goede fysiotherapeut en ik zal een verwijzing maken (voor de vergoeding na de 21e keer ). En ik krijg ook gewoon goede tips en begeleiding van de fysio, heel fijn als iemand je een beetje kan begeleiden, ook mentaal, na een heftige breuk als deze.

@isaB

Ga a.u.b. op zoek naar een goede fysio. Onvoorstelbaar dat dat niet geadviseerd is. Ik ben op 2 maart gevallen en heb toen 1 enkel gebroken, maar daar zit nu een plaatje met 5 schroeven in en de andere enkel was volledig uit de kom.
Je enkelbanden kunnen ook opgerekt/gescheurd zijn en hierdoor kan je stabiliteit missen.
Met een fysio wordt gekeken dat je weer goed leert lopen en de voet goed afwikkelt.
Ik heb nog steeds 2 x per week 1 uur fysio.
Zelf sport ik ook weer 2 x per week en ik ga om de dag 4,5 km lopen met ons hondje... iedere dag lukt helaas nog niet. Ik zit zelf ook meestal tussen de 10.000 en 15.000 stappen per dag, dus dat is denk ik niet te veel en het is natuurlijk voor iedereen anders. Maar ik denk dat er echt gekeken moet worden naar jouw manier van lopen, want ik ben bang dat het daar misschien mis gaat. Het is in elk geval niet normaal dat je telkens blaren loopt.
Momenteel heb ik zelf een mindere week en al de hele week last van 1 voet/enkel. Ik ben bang dat ik afgelopen weekend te veel gelopen heb of misschien heb ik gewoon een terugval, want daar hebben ze me ook voor gewaarschuwd.
Het stijve gevoel heb ik nog steeds iedere ochtend en als ik lang gezeten heb, maar dat kon ook zeker een jaar duren werd mij verteld.
Ik wens je veel succes met je herstel en hoop dat je hier wat steun en tips kan vinden op het forum.
Persoonlijk vind ik het wel fijn om de vordering hier te delen en dat er mensen zijn die hetzelfde doormaken, ook al verloopt het herstel voor iedereen anders. Je krijgt hier wel begrip van mensen die hetzelfde doormaken.
Nogmaal succes!!

Ik heb ook geen verwijzing naar de fysiotherapeut gekregen, ik had mijn enkel dan op 3 plaatsen gebroken. Ik heb aan de arts gevraagd toen ik uit het gips kwam of fysiotherapie nodig was en ik kreeg als antwoord ga maar gewoon lopen, ik ben op eigen initiatief een paar keer naar de fysiotherapeut gegaan omdat lopen gewoonweg niet lukte en heb oefeningen gekregen, deze doe ik dagelijks.

Net zoals Isab kan ik wel veel stappen zetten maar die stijfheid blijft enorm vooral sochtends en als ik even gezeten heb,ik ben 12 januari met de ijzel gevallen.

Ik ben 36 en voor de breuk altijd redelijk sportief geweest.

Met schoenen gaat lopen echt wel goed, vooral met de gympen van het merk sketcher en dan heb ik amper last van de stijdheid en kan ik een gewone afwikkeling maken met lopen,zonder schoenen moet ik heel goed telkens opletten hoe ik de afwikkeling van mijn voet maak.

Ik voelde me door de arts die het gips heeft verwijderd totaal niet serieus genomen terwijl het ook een 3delige enkelbreuk is.

Trap oplopen gaat wel zoals het hoort trap aflopen lukt nog niet zoals het hoort dat is echt voet voor voet op een traag tempo.

Ik heb voor mezelf geaccepteerd dat het tijd kost.. en gelukkig geen pijn maar die stijfheid is wel gewoon heel vervelend.

Als aanvulling op bovenstaande reactie, ik ben dus heel veel schoenen gaan passen maar met de schoenen van Sketcher de UNO versie met van die air eronder heb ik echt geen last met lopen dus ik doe s’ochtends in bed al de enkel al losdraaien dan mijn oefeningen en die doe ik 4 keer per dag.

Mocht het type schoen al maar baat hebben voor 1 van de lezers 😊

Ik reageer even op jou bericht over de schoenen tip.
Voor mensen die naast een breuk ook bandletsel hebben en nog last van instabiliteit daardoor, is het misschien geen goed idee.
Zelf heb ik geen breuk in mijn enkel gehad, maar wel alle banden die kapot kunnen, beschadigd.
Daar sukkel ik nu al 3 jaar mee.
Van mijn orthopeed mag ik absoluut geen schoenen aan met "air" ,omdat die veren en dus de speling in de banden in stand houden.
Hij zegt dat bij instabiliteit in de enkel bij voorkeur hoge schoenen met een stevige zool en stevige hak het beste zijn, die geven de enkel steun en stabiliteit.
En soms een steunzool om de afwikkeling iets makkelijker te maken.
Ik heb dus mijn hele schoenencollectie van voor mijn blessure in de kast kunnen gooien, want mijn voorkeur ging altijd uit naar sneakers met "air" en die zijn nu verboden verklaard😅

Groetjes Elise

Simone888 jii bent dus ook al een tijd onderweg, mijn 3 voudige breuk is van 21 december, heb alleen door de feestdagen bijna 3 weken op de operatie moeten wachten. Stom dat jij geen verwijzing naar de fysio hebt gehad, raar dat daar geen lijn in zit want je hebt er gewoon recht op! Ik heb ook Skechers, last van stijfheid in de ochtend en lang zitten en de trap af gaat ook precies nog zoals jij het zegt. Van die trap heb ik aangegeven bij de fysio en die doet heeft nu oefeningen met een step om het been weer sterker en soepeler te maken voor traplopen. Hij zegt dat traplopen omlaag veel zwaarder is dan omhoog. Over die Skechers en bandenletsel, de fysio zegt dat het vrij zeker is dat ik met mijn val bandenletsel heb opgelopen, wat en hoe is niet onderzocht want na 9 weken gips zou dat wel geheeld moeten zijn. Toch lastig al die tegenstrijdige berichten want met stuggere schoenen kan ik echt minder goed lopen. Is bij jullie de enkel en voet ook nog gezwollen, kan wel een jaar duren werd mij verteld. Ik ben trouwens 51 en ik wandelde veel voor mijn val van de trap. Gister een klein uur gewandeld (mijlpaal) maar na de inspanning wordt het snel stijf. Ik moet geduld hebben zegt de fysio en zeker rust nemen als het been dat aangeeft. Lastig…..En op sokken lopen op een gladde vloer is ook lastig, ik heb nog niet genoeg grip in mijn voet. Wordt ook aan gewerkt bij de fysio. Geduld, geduld….