Re: Hoelang revalideren?

Nee geen gips tot aan mijn lies gehad, hopelijk krijg jij na de operatie ook korter gips. Het been wordt heel dun, harig inderdaad, gezwollen en nog blauw, geel,groen paars en heel veel velletjes, bijna schubberig. Ziet er niet uit dus maar allemaal heel normaal en niemand schrikt ervan in het ziekenhuis behalve ik 😩 was er beduusd van. Die velletjes en schubben trekken weg na 1/2 weken, lekker in de bodylotion zetten. En de spieren komen langzaam weer terug, de fysio heeft daar hele gerichte oefeningen voor.

Dank je, dan ben ik voorbereid. Altijd fijn!
Wij zouden 24 juli voor 5 weken op vakantie gaan, naar het thuisland van mijn man. Ik ben dus super zenuwachtig hoe de operatie gaat zijn en hoe het erna zal gaan. Wat kan wel wat kan niet. Wellicht dat de 5 weken alleen de laatste 2 weken augustus gaan worden. Ik ben er zo emo van allemaal de onzekerheid.

Ga je vliegen of met de auto? Ik moest na de operatie nog een week met mijn been omhoog zitten en de weken daarna was dat ook het prettigste, lang zitten met been omlaag vond ik in tijdens de gipsperiode niet fijn, dan begon het been t zeuren en vervelend aan te voelen. Vliegen mag niet met circulair gips (gips rondom) ivm zwellen van het been tijdens vliegen. Lang vliegen na een operatie wordt sowieso afgeraden ivm trombose risico. Ik heb een vliegvakantie moeten annuleren in februari en mijn vakantie over een maand wordt ook nog een uitdaging maar we gaan wel! Wacht met de vakantie niet tot het laatste moment en hak knopen door, heel zuur van je vakantie maar je gezondheid is nu even belangrijk. Artsen doen geen uitspraken over je vakantie. Ik heb altijd veel info en tips gehad van de mensen van de gipskamer. Die onzekerheid is heel vervelend en als je eenmaal iets hebt besloten over je vakantie heb je rust, tenminste dat had ik toen wel. Ik heb totaal 4 maanden krukken nodig gehad. Heb je wel een rolstoel? Kan je gewoon lenen bij Medipoint en dat maakt je iets mobieler.
Succes en hou vol!!

@Linda
Heb jij nu open gips dan?
Ik had dat alleen de eerste twee weken na mijn operatie (enkelband reconstructie) wel.
Met oog op de zwelling. Maar moest wel tot de wondcontrole na twee weken echt 24/7 met mn voet omhoog zitten, zodra hij even naar beneden hing ging het gips alsnog knellen en irriteren.
Aan vliegen zou ik niet moeten denken die eerste 3 of 4 weken, ook niet voor een uurtje tenzij je echt met je voet omhoog kunt zitten.
Ik had ook iedere twee weken een gipswissel, omdat je been dunner wordt en het gips dan losser gaat zitten. Kan dat op de plek waar jij op vakantie gaat? Ik zou naar zulke dingen even goed informeren en je arts hier vragen of een goede overdracht naar een ziekenhuis daar mogelijk is.
En ook het regelen van medicatie, dat je dat mee mag nemen (toestemmingsformulier van je arts) en daar ook kunt halen.
Misschien heeft je arts nog meer tips!

Groetjes Elise

Ik had voor de operatie een gipsspalk (kier open aan de voorkant) en na de operatie rondom gips. Na een week na de operatie moet je terugkomen, dan gaan ze de wond(en) bekijken en krijg je nieuw gips. Ik ben na 2 weken ook nog een keer terug geweest voor nieuw gips, het zat niet lekker. Bij warmte gaat je been zwellen en zit het gips helemaal niet lekker dus ik hoop niet dat je vakantie bestemming een warm land is. Lastig is het allemaal wel…..😳

Vandaag geweest om de zwelling te bekijken. Benen waren goed geslonken dus vrijdag geopereerd. Chirurg gesproken, hij zei gecompliceerde breuk, maar kon erger. Gaan na operatie inderdaad tot knie zetten. Na 10 dagen hechtingen eruit en dan krijg ik licht gips?