Re: Enkelbreuk

#61
Hoi Sandra, je moet vooral veel geduld hebben! Ik heb 21 december mijn enkel op 3 plaatsen gebroken, ben in januari geopereerd en heb een plaatje en totaal 7 schroeven gekregen. Ik heb 9 weken in het gips gezeten in totaal en toen het gips eraf ging kon ik precies niks meer met het been. Ik heb een hometrainer en fiets iedere dag 20-30 minuten en heb nu 22 keer fysio gehad, 2 keer per week. ‘S morgens is mijn been erg stijf en met een klein beetje hobbelen in huis en de hometrainer komt ie los. Dit soort ellendige breuken kosten veel tijd. Ik fiets weer en rij weer auto en kan kleine wandelingen maken van 1-1,5 km maar het lopen gaat moeizaam, het been blijft lang stijf, is nog snel dik. Dat dik zijn van je enkel en onderbeen kan wel een jaar zo blijven. Ik loop het lekkerste op Skechers, een soepel schoen met een lage zijkant. Pijn heb ik nauwelijks, wel soms een zeurend vervelend gevoel na lang zitten, lastig want ik doe zittend werk (kantoor) en dat kan ik nog niet lang volhouden. Neem echt de tijd en je rust. Accepteer dat het lang duurt en wees blij met kleine verbeteringen. Bekijk het per week en niet per dag. En bij veel pijn even aan de bel trekken bij je arts. En 2 keer per week fysio vind ik echt noodzakelijk! Succes!

Re: Enkelbreuk

#62
Bedankt voor al jullie berichten.

Heb vorige week mijn zorgen geuit naar de fysio en ook hij stelde me gelukkig gerust.
Ik moest ook zeker niet per dag gaan kijken wat ik wel of niet zou kunnen.
Maar het bv per 2 weken te bekijken.

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Na een week nog veel gehuild te hebben en veel gemopper werd ik vandaag wakker met minder pijn.
Heb de afgelopen 2,5 weken goed geoefend met lopen en rekken.
En vandaag probeerde ik zonder krukken te lopen.
En zelfs dat ging redelijk goed.
( het ziet er wel een beetje gek uit)
Doe het niet te vaak ivm de slechte stabiliteit.
Maar een klein stukje in de woonkamer ging goed.

Door vandaag krijg ik ook weer wat moed om door te gaan.
Super trots op mezelf 💪

Re: Enkelbreuk

#63
@Sandra

Hartstikke fijn om te horen.
Het gaat dus wel vooruit, maar af en toe ook een stapje achteruit. Dat is iets wat ik zelf ook merk en ook dat ik heel veel geduld moet hebben...
Fijn, dat je even dit bericht met ons deelt :)

Re: Enkelbreuk

#64
@sandra

Fijn te horen dat het iets beter gaat. Het herstel is ook geen rechte lijn omhoog maar je zal soms echt mindere dagen hebben, accepteer dit gewoon en doe dan niet teveel. Je krabbelt alleen maar sterker op na een dip. Het blijft balanceren, ook voor mij nog na 5 maanden. Hou vol!

Re: Enkelbreuk

#65
Daar zijn we weer.

Het is morgen 11 weken na mijn en 4 weken uit t gips.
Het gaat wonder boven wonder steeds beter!!
Jeeej 😁💪
Lopen in huis zonder krukken gaat goed.
Buiten gebruik ik nog 1 kruk en rolstoel.
Ben sinds vrijdag begonnen met zwemmen om toch aan mijn beweging te komen want na bijna 3 maanden merk ik dat mijn conditie ver beneden pijl is.
Ook ben ik wat aangekomen. Maar daar werken we aan.
Ik probeer 3/4x in de week te gaan zwemmen en als ik wat meer kracht heb in m’n enkel kan ik ook meedoen aan bv waterarobics.

Ook zijn er afgelopen vrijdag foto’s gemaakt en heb ik een afspraak met de orthopeed gehad.
Hij was ook zeer tevreden.

Volgende week een afspraak met de arbo en ben benieuwd wat hij gaat zeggen ( ik werk in de schoonmaak ) mijn doel is om na de zomervakantie weer te gaan opbouwen.

Bedankt voor jullie luisterend oor!
Ik heb veel gehad aan alle informatie:-)

Re: Enkelbreuk

#66
@Sandra

Wat een super goed nieuws zeg, zo fijn om te horen.
Voor mij is het nu 13 weken geleden en ik heb nog steeds 2 x per week fysio en ben gisteren wel weer in de sportschool begonnen om mijn bovenlijf te trainen. Benen mag ik alleen onder begeleiding van de fysio doen. Ik ben ook het wandelen aan het opbouwen en zit inmiddels op 2.25 km, dus dat vind ik wel positief.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik vorige week een beetje gefrustreerd was, ondanks dat het al super goed gaat, want ik merk dat ik met de rechter enkel ( die uit de kom is geweest) nog een lange weg te gaan heb qua buigzaamheid. De linker enkel is na de operatie niet meer in het gips geweest en dus veel soepeler dan de rechter enkel en ik schrok een beetje van het verschil, want dat is echt groot. Maar, ik ga niet klagen, want ondanks alles ben ik heel goed op weg.
@Sandra, ga zo door, maar wat is het fijn om te horen dat er nu bij jou ook echt vooruitgang in zit!

Re: Enkelbreuk

#67
Hoi Sandra, hou vol en fijn dat het beter gaat. Je moet echt een lange adem hebben. Ik ben inmiddels 27 keer bij de fysio geweest en voorlopig kom ik er ook nog wel even. Ik kan 2.8 km achter elkaar wandelen. Traplopen nog moeizaam en op mijn hurken zitten ook lastig. Als ik lang sta gaat mijn voet op slot en duurt het lang voordat het weer soepel wordt. 9 weken gips doet een hoop met je lijf😳 stel je niet teveel voor van je gesprek met de Arbo arts, die had voorspeld dat ik 4 maanden na de enkelbreuk weer volledig hersteld zou zijn 😂 grappenmaker. Je moet vooral zelf uitzoeken wat je been aankan met werken en dat heel langzaam opbouwen. Bij mijn arbodienst was de parkeerplaats 500 meter lopen en er was een grote trap om bij de voordeur te komen. Hoe slecht…..Ga zo door, je kan het 💪💪

Re: Enkelbreuk

#68
Hoi allemaal,

Op 1 mei heb ik een compliceerde dubbele enkelbreuk opgelopen. Ik heb 6 weken gips achter de rug en moet nu 3 weken in een loopgips.

Ik begin inmiddels wat de moed te verliezen. Voorheen liep ik bijna alle dagen en ben bang dit niet meer te kunnen.

Via google op dit forum terecht gekomen.

Hadden jullie ook het gevoel dat het niet meer goed ging komen?

Re: Enkelbreuk

#69
@Lino,

Niet de moed verliezen hoor, want het komt echt wel goed, maar je hebt wel heel veel geduld nodig.
Ik ben zelf op 2 maart gevallen en heb toen mijn linker enkel gebroken en hier ben ik ook aan geopereerd en er zit een plaatje in met 4 schroeven en mijn rechter enkel was volledig uit de kom en hebben ze weer recht moeten zetten en gelukkig is deze daarbij niet ook nog gebroken.
Bij mij blijft rechts wel achter met revalideren omdat de banden helemaal opgerekt/gescheurd zijn en ik dus behoorlijk wat stabiliteit mis.
Na mijn operatie is er links geen gips meer gekomen, maar rechts heb ik in totaal wel 6 weken in het gips gezeten. Momenteel heb ik nog steeds 2 x per week fysio (meestal 1 uur per keer), maar er is echt wel vooruitgang.
Ik rij weer auto en kan inmiddels al weer 3 km lopen.
Ik snap je wel hoor, want ik wandele voorheen (bijna) elke dag met ons hondje 1 uur en 1x per week ging ik 10 km lopen en ik deed 2 x per week krachttraining in de sportschool. Dat laatste heb ik sinds 2 weken ook weer opgepakt hoor, maar mag van de fysio mijn benen alleen trainen onder begeleiding voorlopig.
Het komt dus echt goed, maar soms kan het ook een paar dagen minde goed gaan en dan moet je toch de moed er in houden hoor.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik van tevoren wel verwacht had dat het herstel minde snel zou gaan, omdat ik een trauma aan beide enkels had opgelopen, maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe wel tevreden ben.
Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en wens je heel veel succes met revalideren...

Re: Enkelbreuk

#70
@Lino, hou moed!! Ik ben bijna een half jaar verder na dat ik mijn enkel op 3 plaatsen heb gebroken (21 december)Ik heb een plaatje en 7 schroeven gekregen, 9 weken in het gips gezeten. De dag dat het gips er eindelijk af ging was ik enorm moedeloos, mijn been was ongeveer gehalveerd en ik kon alleen mijn tenen bewegen. Ik heb inmiddels 30 fysio sessies erop zitten , ga nog steeds 2 keer per week naar de fysio en kan nog lang niet alles maar ik zie nog wekelijks vooruitgang. Ik kan 30-40 minuten wandelen en afgelopen vrijdag ben ik naar een festival geweest en heb gedanst. Wel pijn na afloop en de dag erna niks gedaan. Vooral in het begin na het gips was het heftig, je moet grenzen opzoeken en grenzen verleggen en dat kost allemaal veel energie. Accepteer de mindere dagen en luister naar je lijf. Moe en pijn betekent pas op de plaats en even rust nemen. Hou vol! Een enkelbreuk is een hele lastige breuk en zeer waarschijnlijk hebben je enkelbanden ook een optater gehad (ingescheurd of afgescheurd) bij mij wel in ieder geval…😕