Pijn binnenzijde enkel en onderbeen

#1
Dag allemaal,
Sinds een jaar heb ik klachten bij de achterste scheenbeenspier (m. tibialis posterior). De pijn is een tijd weggeweest, maar is helaas weer teruggekomen. Ik ben 20 jaar en mijn hele leven fanatiek sporter geweest, waarbij ik de laatste drie jaar vooral hardloop.
Ik voel een ietwat stekende pijn net iets onder de helft van mijn onderbeen, aan de binnenzijde. Ook heb ik een trekkend gevoel aan de binnenzijde van de enkel (ik denk de pees van de tibialis posterior) en loopt uit naar de binnenzijde en onderkant van de voet. Het voelt alsof er veel spanning op staat. De pijn is niet hevig, maar het is vaak aanwezig en het trekt vooral.
Nu komt het vreemde: ik kan zonder pijn een eind wandelenop rotsachtig gebied of een uurtje voetballen, maar de pijn treed juist op als ik stilzit of sta. In perioden wanneer ik geen pijn heb, ben ik veel op pad en in perioden wanneer de pijn erger wordt, zijn mijn colleges vaak online en zit ik thuis achter mijn bureau. Letterlijk 5 minuten na het pijnvrij voetbalpotje begint het trekkende gevoel in mijn enkel. Schoenen aan hebben helpt soms, maar helaas lang niet altijd. De klachten zijn aan beide benen.
Ik ga sinds twee maanden weer naar de fysio en ik heb van hem oefeningen gekregen die ik trouw uitvoer, om de stabiliteitsspieren te versterken. De fysiotherapeut heeft helaas ook geen idee waarom de pijn vooral optreedt wanneer ik minder actief ben. Ik heb mijn hoop gevestigd op jullie. Ik hoor graag of iemand een idee heeft waardoor deze klachten veroorzaakt worden en hoe het eventueel op te lossen valt!
Groet, Remco

Re: Pijn binnenzijde enkel en onderbeen

#2
Hoi Remco,

Dit is inderdaad een vreemd verhaal. Pijn in rust wil zeggen een ontsteking. Je geeft volgens mij ook aan dat de pijn ook komt na een pijnvrije voetbal potje. Dit samen kan duiden op een peesontsteking.
vaak geeft een peesontsteking pijn na een belasting. (voetbalpotje)

Helpen de oefeningen? Of althans voel je de spieren, en worden de klachten erger of juist minder erg?

Heb je ook al besproken om een podotherapeut erna te laten kijken? Een peesontsteking komt door overbelasting. Komt deze overbelasting doordat je te snel/ te hard/ op andere ondergrond/ ander schoeisel bent gaan lopen (of andere factoren). Of komt het doordat de stand van je voeten zorgt voor een overbelasting.

Geeft dit jou wat meer duidelijkheid?