Drievoudige breuk onderbeen

#1
Vier weken terug heb ik mijn scheenbeen, kuitbeen en een stukje van het enkel gebroken, Tijdens een blokje om uitgegleden, hoorde een enorme knak en had meteen door dat het foute boel was. Eerst 2 weken met het been omhoog gezeten om dat het enorm was opgezwollen. Na 2 weken geopereerd, pen+plaatje met schroeven in het rechter onderbeen gezet. Van de week ben ik voor controle geweest spalk en hechtingen zijn verwijderd. Verder moet ik oefenen op het enkel weer soepel te krijgen en mag max. tot 15 kg. belasten. Heb gevraagd of ik naar de fysiotherapeut mocht, maar dat was nog te rigoureus zei de behandelend arts. Er zit nu geen gips of iets dergelijks om het been. Je kunt je voorstellen dat ik angstig ben om het been te belasten en het enkel soepel te maken. omdat er geen bescherming om het onderbeen zit. Is dit terecht of kan ik gewoon oefenen zoals mij is verteld.

Re: Drievoudige breuk onderbeen

#2
Beste Jits66

Oei, dat is een heel verkeerd uitgepakte val heftig hoor. Ik begrijp volkomen dat je angstig bent. Gelukkig heb je een arts die je niet in het gips of spalk zet. Dit zien we heel vaak dat mensen 6 weken of langer in het gips/ spalk zitten. Die hebben nadien echt langdurig problemen met de beweging van de enkel. Het bewegen van de enkel is het aller belangrijkste op dit moment. Doordat je namelijk weinig beweegt ontstaan er bindweefselstructuren in het enkel gewricht. Na enkele weken immobilisatie kan dit al meer dan een jaar duren om deze bindweefselstructuren weer weg te krijgen zodat je normale beweeglijkheid weer terug is.

Ik weet niet hoe de breuk eruit ziet. De fysiotherapeut kan op het moment niet veel doen, maar kan jou wel 1 of 2x juiste instructies geven wat je aan kan. Hoe je het beste je enkel los kan houden en wat de grens is wat je nu mag. Als je naar de fysiotherapeut gaat is het makkelijk voor desbetreffende fysiotherapeut om foto's van de breuk te zien. Als je deze niet zelf hebt vraag ze eventueel op. Hiermee kan de fysiotherapeut jou nog beter begeleiden. De belasting is namelijk ook enorm afhankelijke wat voor soort breuk het is.

Dus mijn advies zeker als u angstig bent, ga nu 1 of 2x naar de fysiotherapeut die u goed kan begeleiden hoe u nu het beste zelfstandig kan oefenen, als dadelijk de breuk weer belastbaar is zet deze behandeling verder voort. Probeer wel aan de foto's te komen.

Succes!