achillepeesruptuur

#1
Hallo,
25 oktober2017 volledige achillespeesruptuur gehad door val tijdens sporten, uitgeschoven van een blok met verspringen, met achillespees op blok beland en ja gedaan ermee. 2 dagen later geopereerd, 9 weken in spitsvoet gegipst, daarna nog 6 weken met achillesbot, waarbij per week de stand werd aangepast naar 90 °. 11 weken na de operatie met fysio begonnen. Een hele lijdensweg gezien ik alleenstaande mama ben van 2 (7 en 8 jarige). Niets kunnen een ramp, doch op 1 been mijn plan getrokken met wat hulp hier en daar. Na 12 weken terug beginnen werken. Nu 3 maand en een half verder, met 3 x per week fysio kan ik al redelijk stappen, maar ik maak me wel zorgen om mijn hiel, regelmatig echt 'bot pijn', mijn hiel lijkt zo gevoelig, ik lijk letterlijk op het bot te lopen, vandaag ook weer zo pijnlijk en hij is ook erg rood en warm, nog steeds gezwollen. Ik moet natuurlijk geduld hebben, maar maak me toch zorgen. Elke keer dat ik denk ' het gaat wat beter', dan weer terug af. Pff, ik zou mijn hiel willen ontlasten, normaal loop je dan wat meer op voorvoet, maar dat kan ik nog niet, voorvoet heeft nog geen kracht. Wat doe ik het best?

Re: achillepeesruptuur

#2
Beste Nancke,

Wat vervelend allemaal, achillespeesrupturen zijn inderdaad vaak een lijdensweg zeker gezien de tijd die het kost om goed te revalideren. De pijn aan je bot moet je toch even navragen bij jou fysiotherapeut of orthopeed. Zoals je het nu zegt kan het ook een peesontsteking zijn van de aanhechting van je achillespees. Dit moet je even uitsluiten. Rood en warm zijn geen positieve kenmerken, misschien is 3x therapie in de week voor nu even teveel. Je moet ook herstellen van de therapie.

Ik zal zeker niet op je voorvoet proberen te gaan, al is dat niet mogelijk. Ook geen hakverhogingen, dan verkort je achillespees alleen maar. Dan de rust pakken door minder te belasten. En eventueel koelen.

Succes!

Re: achillepeesruptuur

#3
Hallo,
dankjewel, met ijs leggen voelt het altijd wel beter, dus dat probeer ik zeker elke dag te doen s'avonds. Op het werk ook laten horen dat ik terug meer last heb en ze hebben me wel wat ontzien vandaag, ik moet het natuurlijk aangeven als het eens niet gaat, 'k heb al n geluk super collega's. Ik probeer geduld te hebben en ben er wel gerust in dat het wel eens zal beteren. grtjs