Ruptuur in de M Soleus

#1
Hi! Op 27 mei van dit jaar heb ik door een domme val een ruptuur van de M Soleus opgelopen net boven mijn enkel achter de achillespees. Na een week pas naar de HA gegaan en daar weggestuurd met de opmerking “doe maar een blokje onder je hiel” In de dagen na de val nog wel behoorlijk wat gelopen (DOM!!) en na 5 dagen kon ik geen stap meer zetten. Thuis gekomen van de HA geen idee hoe een blokje onder mijn hiel te fabrieken ben ik maar met kranten aan de slag gegaan. Na 2 weken bij fysio terecht gekomen voor een echo en die hadden dit nog nooit gezien, zeker niet door een val (mijn onderbeen heeft klem gezeten tussen de reling van een boot terwijl mijn volle gewicht aan been hing). We zijn nu ruim 12 weken verder. Ik loop nu eindelijk sinds 2 weken niet meer met krukken, heb de hiel verhoging af gebouwd van totaal 4.5 cm naar nu 2.5 cm. Kan wel staan op blote voeten maar lopen nog altijd niet goed. Ben nu sinds een week met rek oefeningen begonnen omdat het gat in de spier nu dicht lijkt. De deuk in mijn been zit er nog en ook de verkleuring is nog aanwezig. Boven en onder de scheur is het raar verdikt en met rekken voel ik de achillespees en de gehele soleus tot aan de knie. Languit met been op een krukje is nog altijd gevoelig. Zijn er meer mensen die een dergelijke scheur hebben gehad/gezien? De Fysio (Topvorm Fysio praktijk in Almere) geeft aan dat ik dit wel moet zien als een gradatie 3 ruptuur, ondanks dat hij niet helemaal door was gezien de plek, en hoe de trauma is ontstaan. Ook heb ik waarschijnlijk met het lopen de eerste dagen het er niet beter op gemaakt. Ik ben nu dus bezig met rekken, massage met een voetroller omdat nu onder mijn voet en in de enkelbanden verklevingen zijn ontstaan. Zou dit nog wel 100% genezen en soepel worden?

Re: Ruptuur in de M Soleus

#2
Geen reacties ;-)

Ook wel te verwachten.. zowel beide fysio’s als bevriende fysio hadden van dit probleem nog nooit gehoord. De wijze waarop de spier is gescheurd, als ook de plek (direct tegen de achillespees aan)

Gisteren wederom bij fysio geweest, en komen gezamelijk tot de conclusie dat 100% genezen niet echt mogelijk zal zijn. De hoeveelheid littekenweefsel in de spier en de interactie van het littekenweefsel met de achillespees maakt dat er restklachten zullen zijn. Hopelijk niet te belastend in het dagelijks leven.. nu maar hopen dat ik met een maand of 2 wel weer kan gaan sporten.
cron