steeds weer spierscheur pijn in de kuit

#1
Hallo,

Sinds een jaar ongeveer heb ik een terugkerend probleem met mijn linkerkuit.
1e keer schoot het echt goed in mijn kuit (spierscheur) (8 week rust)
2e ik leek volledig hersteld maar na een paar keer voetbal schoot het er toch weer licht in. (4week rust en rustig rekken)
3e uit het niks lichte training bij het aanzetten weer pijnscheut. (8 week rust) daarna rustig begonnen met conditie opbouw joggen.
dit ging steeds beter en ook toen begonnen met wat explosievere loopvormen.
continu dagelijks rekken en kuit oefeningen.
nu nar 2 weken rustig gevoetbald te hebben is het afgelopen zaterdag er toch weer licht in geschoten. (koelen compressie) nu 2 dagen later kan ik mijn voet nog niet normaal afrollen dus zal wel weer een paar week uit de roulatie zijn.

hoe kan dit steeds weer terugkeren, en wat moet ik doen om hier vanaf te komen.
ik wil gewoon lekker sporten, voetballen hardlopen enz

ik ben een gezonde fitte man van 45 jaar ik sport graag rook niet houd wel van een biertje op zijn tijd.
gezonde fitte man is tussen de blessures door

Re: steeds weer spierscheur pijn in de kuit

#2
Hoi Roodt,

Wat ontzettend vervelend dat het zo vaak terug komt. Helaas zien we dit vaak.
Omdat in die eerste periode volledige rust niet de oplossing is. Het is noodzakelijk om zo snel als kan de spier te rekken en te trainen. (met beleid) in de wond die is ontstaan, gaat litteken weefsel zitten. Van een litteken op je huid weet je ook hoe stug dit weefsel is. Doordat er in de eerste periode vaak rust wordt gehouden, krijgt het littekenweefsel niet de kans om zich aan te passen aan de functie die hij daarna moet vervullen (elastisch zijn).

Kun je dit nog oplossen. Het littekenweefsel zelf helaas niet. Maar door nu goed je kuitspieren te trainen. Eerst echt krachttraining, daarna rustig loopoefeningen en daarna pas explosief (en dit kost tijd reken zeker 3 maanden) moet de spier gewoon weer kunnen functioneren.

Vaak willen we te snel, maar het weefsel heeft tijd nodig om zich weer aan te passen aan de belasting die wij vragen van de spieren.

Succes!