Achillespeesontsteking ten einde

#1
Ruim een half jaar loop ik met een achillespeesontsteking en heb vorige week het signaal gekregen dat ik weer mag gaan trainen van de fysio. Nog niet voluit, maar mag weer iets gaan doen, eindelijk! Nu voelt de achillespees wel stijf tijdens het rennen en 's ochtends bij het opstaan. Stukken minder dan voorheen. Is het verstandig om door te gaan, omdat het nog niet helemaal weg is of is de ontsteking ten einde en zijn dit de laatste 'stuittrekkingen'? Ik voetbal op een leuk niveau, dus zou z.s.m. weer willen beginnen. De fysio is momenteel op vakantie, daar kan ik het niet navragen, dus vandaar dat ik mijn vraag hier plaats.

Re: Achillespeesontsteking ten einde

#2
Beste TCN,

Dit is altijd een heel lastig punt, wanneer je weer mag sporten. Als het mijn eigen achillespees was zou ik nog langer rust nemen. Pijn/ stijfheid na het sporten is fase 1 van een peesontsteking. Dus vermoedelijk ban je zover herstelt dat je weinig klachten hebt, maar nog niet volledig. Dan is het risico op een nieuwe achillespeesontsteking ontzettend groot. In sommige gevallen zullen het restklachten zijn en gedurende de tijd verdwijnen. Maar het zou voor mezelf te risico vol zijn. Nu je toch al zo lang uit het sporten bent is het makkelijker om nog paar weken extra rust te maken en goed de achillespees, kuitspieren, hamstrings, billen en bovenbeenspieren te trainen. Dan wanneer het mis zo gaan weer een half jaar of langer niet te kunnen sporten.

Succes!