Onderbeen en afwikkelklachten

#1
Ik kan mijn linkervoet niet afwikkelen, 16 jaar geleden heb ik een flinke slag tegen mijn linker scheenbeen gehad, zeer zware kneuzing opgelopen, maar scheenbeen niet gebroken. Mijn scheenbeenspier (musculus tibialis anterior ) heeft hierdoor een beschadigde pees, precies op de plaats waar hij over het scheenbeen kruist. Het heffen van mijn voet raakt hierdoor sneller vermoeid waardoor ik klapvoet- achtige klachten vertoon. Daarnaast heb ik een hard krakend geluid (niet ploppend) van mijn kuitbeen (fibula), dit vindt plaats bij overstrekken knie, heffen en buigen enkel, trap oplopen en is waarneembaar tussen enkel en knie. Als ik sta en met mijn tenen duw tegen de grond of zittend het koppelingspedaal indrukken geeft dit forse pijnscheuten aan de bovenkant van de voet, tussen enkelgewricht en wreef. daarbij ontwikkel ik tijdens het fietsen vaak pijnklachten aan de buitenzijde van mijn knie, waarbij de huid helemaal overgevoelig wordt en niet meer aangeraakt kan worden (geen pijn in de knie).
Door het afwikkelprobleem heb ik een hielspoor ontwikkeld in de loop der tijd, mijn klachten zijn na een sprong/afzet van mijn linkerbeen begonnen. Met extreem veel rust tempert mijn hielspoor, maar zodra ik weer meer ga bewegen sluipt de pijn er weer in. Ik kom met fysio, St. Maartenskliniek, oefeningen nooit op 100% herstel, 70% is maximaal, waarbij ik keer op keer overbelast raak. Ik heb nu een jaar niet bewogen en het maakt me diep ongelukkig dat ik moeite heb met een kleine wandeling.
Ik vermoed dat ik een ongelukkige combinatie heb van meerdere oorzaken en daardoor niet van mijn klacht afkom.
Het hielspoor is mijns inziens een symptoom van het afwikkelprobleem, tijdens het lopen dwingt de snelheid en je gewicht je voet tot afwikkelen.
Mijn verdenking gaat uit naar: Tibialis anterior falende spierkracht, beweeglijkheid versus stabiliteit van fibula thv knie en enkel.
Geen afwijkend beeld op MRI, röntgen (wel hielspoor zichtbaar).
Wat ik niet begrijp is dat ik na de MRI, ineens volledig klachtenvrij was? Helaas duurde dat maar een halve dag.
Tijdens de MRI/3D scan was het onderbeen met een riem vastgezet om de voet in een hoek van 90 graden te krijgen.
Een half jaar met een nachtspalk heeft dit effect nooit weten te halen.

Herkent iemand dergelijke klachten aan het onderbeen?

Re: Onderbeen en afwikkelklachten

#2
Hoi Jansje,

Wat een ontzettend vervelend verhaal.
Wat voor therapie heb jij allemaal al gehad? Is de zenuw doorgemeten die zorgt dat de spieren geactiveerd worden. Een beschadiging van de spier is nu allang verholpen. Dus falende spierkracht moet geen probleem zijn. Deze moet nu echt wel weer trainbaar zijn (als de zenuw niet beschadigd is) spierkracht is ten aller tijden te verbeteren.
De hielspoor kan zeker wel komen door het afwijkend looppatroon, heb je hier al steunzolen voor?

Onderbeen klachten kunnen heel complex zijn, maar gezien dat het een kneuzing was en niets beschadigd is het heel raar dat je zolang nadien nog klachten hebt. Je kuitbeen kan wat problemen geven, maar ik verwacht dat de therapeut in de maartenskliniek hier wel naar gekeken heeft.

Re: Onderbeen en afwikkelklachten

#3
Beste Jansje,

Ik heb geen oplossing maar ik wil wel zeggen dat ik het herken.
Door een val heb ik mijn voet gebroken en mijn tibialis anterior beschadigd. De beschadiging kwam pas aan het licht bij een echo. Op de mri en tijdens een operatie was er niks te zien. Ook ik loop bij smk, maar er lijkt geen oplossing te zijn tegen de pijn en beperking die ik hierdoor heb.