Stijve kuitspier

#1
Ik heb al wat jaren last van mijn linkerknie. Hiervoor moest ik van de manueel therapeut minimaal 5x per week de stiff leg deadlift met een been doen. Hierdoor heb ik stijve kuiten gekregen, omdat ik waarschijnlijk te korte kuitspieren heb. Ik heb toen een strek oefening gedaan en na 5 dagen was het bij mijn rechterkuit al verdwenen. Alleen nu een half jaar later heb ik nog steeds last van mijn linker kuit. Ik moet zeggen dat ik de oefening niet elke week heb gedaan omdat het soms erger lijkt te worden. Ook loop ik elke dag zo'n twintig minuten en daardoor lijkt het ook iets erger te worden. Als ik 's morgen opsta voelt het even stijf voor 20 seconden en daarna voel ik niet meer.

Wat kan ik hier tegen doen?

Gr,
Peter

Re: Stijve kuitspier

#2
Hoi Peter,

Met deze oefening rek je juist je kuit op (als je hem goed uitvoert) Als je hem inderdaad vaak gedaan hebt, kan een korte kuitspier niet het probleem zijn. Korte spieren vormen ook maar zelden de oorzaak voor problemen.

Met rekken, ontspan je de spieren. Dus vermoedelijk is dit bij rechts gelukt, om de kuit voldoende te ontspannen dat deze niet meer stijf voelt. Voor links kost dit meer tijd, omdat deze misschien meer gespannen is/ overbelast is geweest.

Rekken helpt, bewegen helpt en eventueel op een foamroller je kuit los rollen. Dit kan op de grond, je hebt ze eventueel ook in handformaat.

succes!