Re: Achillespeesruptuur

#111
Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen maanden af en toe meegelezen op dit forum, net zoals iedereen die zijn achillespees afscheurt. Je bent nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen en hoopt op positieve berichten. Helaas valt dat soms tegen, omdat je vaak leest dat mensen last blijven hebben of tegenslagen ervaren tijdens hun revalidatie.

Ik wil graag kort mijn verhaal delen en hoop dat dit mensen enigszins geruststelt. Net als jullie heb ik mijn achillespees volledig afgescheurd, in mijn geval tijdens een potje voetballen. Ik ben naar het ziekenhuis gegaan en kreeg een conservatieve behandeling, dus na twee weken mocht ik het gips af. De boodschap vanuit het ziekenhuis was: "Je mag weer lopen, bouw het voorzichtig op en over 6 weken mag je naar de fysiotherapeut. Succes!" Ik vond de informatie en begeleiding vanuit het ziekenhuis erg slecht. De eerste paar weken kon ik mijn voet nog niet bewegen en dan vraag je jezelf af: "Groeit er wel iets aan?" Als tip voor degenen die met dezelfde vraag worstelen: laat een echo maken bij de fysiotherapeut en herhaal dit na drie weken. Bij mij zag je dat er iets aangroeide en dat gaf me veel geruststelling.

Vanaf week 6 heb ik een intensief fysiotherapieprogramma gevolgd. In de eerste 6 weken ging ik 2 keer per week naar de fysiotherapeut en deed ik thuis elke dag 10 tot 15 minuten oefeningen. Vanaf week 8 was de kracht en bewegingsvrijheid goed genoeg om weer auto te rijden. Op dit moment zit ik in maand 5 sinds ik met de fysiotherapie begon. Ik kan weer hardlopen, boksen en heb zelfs al een voetbaltraining meegedaan. De fysiotherapeut zegt dat mijn herstel sneller gaat dan hij had verwacht, maar hij weet ook dat ik veel heb gedaan en gelaten om snel te herstellen. Het is een kwestie van "waar een wil is, is een weg". Heb ik dan helemaal geen tegenslagen gehad? Absoluut wel. Pijn hoort erbij, maar als het binnen de grenzen blijft en binnen 24 uur verdwijnt, is er niets ernstigs aan de hand. Natuurlijk verschilt het herstel per persoon, maar misschien geeft dit wat meer hoop voor de mensen die dit lezen met een afgescheurde achillespees. Uiteraard heb ik 's ochtends soms nog een stijve achillespees als ik de avond ervoor gesport heb, maar dat hoort erbij.

Hier opgesomd een aantal tips die mij hielpen:
- Als je een conservatieve behandeling ondergaat en dit veel onzekerheid met zich meebrengt, overweeg dan een echo te laten maken door de fysiotherapeut in week twee, vijf en acht. Dit kan je veel rust en zekerheid geven over het herstelproces.
- Wees niet bang voor een beetje pijn of weerstand, zolang het binnen aanvaardbare grenzen blijft en binnen 24 uur minder wordt.
- Besteed op niet-trainingsdagen aandacht aan coördinatie tussen je voet en je hoofd. Probeer geconcentreerd je voet in verschillende richtingen te bewegen, eventueel met behulp van een weerstandsband.
- Zorg voor een gezonde levensstijl, vermijd alcohol een tijdje en zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt.
- Wat betreft werk, als je een kantoorbaan hebt, neem rust wanneer dat nodig is. Ik vond het fijn om snel weer aan het werk te gaan. Dit zorgt voor routine en regelmaat. Uiteraard duren de dagelijkse dingen wat langer. In mijn geval was ik in de eerste week voor 50% aan het werk, gevolgd door 80-90% in de week daarna. Vanaf week drie was ik weer volledig aan het werk. Ik liet mij ook af en toe ophalen door een collega zodat ik zo nu en dan een dagje kon meedraaien op kantoor.

Ik wens iedereen die dit leest veel sterkte en succes in hun herstelproces!

Re: Achillespeesruptuur

#112
Goedemorgen allen,

Boeiend om jullie verhalen te lezen, zowel de negatieve als de positieve ervaringen.

Ik heb afgelopen dinsdag mijn achillespees gescheurd, een vrij hoge scheur, want de huisarts dacht dat het om een zweepslag ging. Een bevriende chrirurg zag een dag later binnen 5 seconden dat het een ruptuur was. Conservatieve methode, dus nu dag 5 in het gips. Ik heb een paar vragen die ik jullie wil voorleggen.

Ik heb direct kunststofgips met een hak gekregen, om het herstel te bevorderen, aldus chirurg en gipskamer. Echter, ik lees heel veel over de eerste twee weken, dat niemand dan nog kan lopen, alleen heel moeizaam met stokken. Ik loop uiteraard niet snel, maar het gaat best, zonder pijn. Fijn, zul je denken. Toch baart dat me dan weer zorgen, omdat het zo afwijkt van andere ervaringen.

Concreet: verloopt het herstel idd oké als ik in beperkte mate gewoon door het huis loop, als dat geen pijn doet? Ik ben bang dat ik iets stuk maak in deze fase, maar zolang het geen pijn doet, lijkt dat me niet mogelijk. Ik had direct na de scheur (klassieke tik van achter op een voetbalveld, zonder iemand in de buurt) overigens ook helemaal geen pijn, vreemd genoeg. Sowieso is mijn voet wat ongevoelig, alsof ie losstaat van mijn been.

Enfin, succes allemaal en alvast dank voor eventuele reacties!

Re: Achillespeesruptuur

#113
Hoi Seki,

Begrijpelijk, maar het is ook mogelijk dat dit kan. Zeker met een hakverhoging, dan komt er veel minder druk op je achillespees. Heeft de chirug jou een protocol meegegeven? Dat is leidend in het herstel? Als het ziekenhuis aangeeft dat lopen is toegestaan zonder pijn mag het, als ze zeggen niet lopen de eerste 2 weken, zal ik het niet doen.

Zoals je van alle verhalen begrijpt heeft elk ziekenhuis een ander protocol. Dit is van verschillende factoren afhankelijk maar bepaald wel het herstel. En elke spierscheuring is anders. Is hij volledig door, of zitten er nog spiervezels vast (Waardoor lopen toch net wat makkelijker gaat) zit bij jou de scheur hoog, dat de andere kuitspier het lopen makkelijker kan overnemen? Dit zijn allemaal mogelijk verklaringen waarom het bij jou wel goed gaat. Maar ja om het beste advies te krijgen, bel je ziekenhuis op en vraag het. Voel je geen zeur, het is jou been. En zoals je zelf stelt, nu iets verkeerds doen kan vervelend gevolgen hebben.

Succes

Re: Achillespeesruptuur

#114
Fysiotherapeute schreef:
03 jul 2023, 09:14
Hoi Seki,

Begrijpelijk, maar het is ook mogelijk dat dit kan. Zeker met een hakverhoging, dan komt er veel minder druk op je achillespees. Heeft de chirug jou een protocol meegegeven? Dat is leidend in het herstel? Als het ziekenhuis aangeeft dat lopen is toegestaan zonder pijn mag het, als ze zeggen niet lopen de eerste 2 weken, zal ik het niet doen.

Zoals je van alle verhalen begrijpt heeft elk ziekenhuis een ander protocol. Dit is van verschillende factoren afhankelijk maar bepaald wel het herstel. En elke spierscheuring is anders. Is hij volledig door, of zitten er nog spiervezels vast (Waardoor lopen toch net wat makkelijker gaat) zit bij jou de scheur hoog, dat de andere kuitspier het lopen makkelijker kan overnemen? Dit zijn allemaal mogelijk verklaringen waarom het bij jou wel goed gaat. Maar ja om het beste advies te krijgen, bel je ziekenhuis op en vraag het. Voel je geen zeur, het is jou been. En zoals je zelf stelt, nu iets verkeerds doen kan vervelend gevolgen hebben.

Succes
Veel dank voor het snelle antwoord!

Ja, de scheur zit hoog, dat zou een verklaring kunnen zijn. Protocol van het ziekenhuis is idd zoveel mogelijk bewegen met de voet, dus ook lopen, omdat de doorbloeding dan goed blijft, wat het herstel bevordert. En omdat het dus weinig pijn doet, ben ik wel geneigd veel door het huis te schuifelen, uiteraard afgewisseld met het been omhoog.

Het is een onzekere tijd omdat ik erop moet vertrouwen dat de hele boel weer vanzelf aan elkaar groeit. Daarnaast frustrerend om niets te kunnen doen, terwijl ik doorgaans enorm veel fiets. Probeer me maar wat fit te houden met simpele oefeningen voor buikspieren. ;)

Nogmaals dank!

Beleid na Haglund exostose en verwijderen slijmbeurs

#115
Juni 2023 ben ik geopereerd aan mijn been ivm chronische ontsteking achillespees na zeker 2 jaar klachten en geen effect injectie, oefeningen, gipsspalk.Het zag er niet best uit, grote scheur in de lengte achilles ,ontstoken ,evenals zeer ontstoken slijmbeurs, extra bot hiel weg gebeiteld
Bijna 4 weken gips, daarna oefenen en lopen met 2 krukken.
Ging erg moeizaam , veel pijn in hielbot , eigenlijk meer pijn na ok dan daarvoor.
Gister poli controle na 4 weken gips verwijderen: moet nu 4-6 weken walking boot gebruiken om de boel te laten rusten , met dat beetje wat ik geoefend heb toch overbelast. Vervelend want terug naar af.
Waar ik tegenaan loop is dat die laars bijna 5 cm hoger is dan mijn andere schoen.
Ik heb aan de goede kant been lengte verschil wat is aangepast aan schoen maar dan nog is het verschil in hoogte 3,5 cm
Met n hernia en artrose wordt mijn lijf niet blij van dat schuin lopen.
Zijn er meer die daar last van hebben en zo ja hoe opgelost .

Re: Achillespeesruptuur

#116
Hoi allemaal.

Ik heb de afgelopen dagen op deze forum gelezen over hoe iedereen omgaat met achillespees ruptuur. Ik zie echt super veel verschillende reacties en revalidaties!
Hier is mijn verhaal.

Op 9 mei dit jaar heb ik met voetbal mijn achillespees volledig afgescheurd. Naar het zkhs gegaan en de diagnose was volledig afgescheurd (thompson positief! Het gips in! Dat was natuurlijk heel erg balen en vervelend, met de gedachte dat wat ik het liefste doe een lange tijd niet meer kan en misschien ook nooit meer gaat lukken, dat was mentaal heel moeilijk. 1 week het gips in gegaan en daarna mocht het eraf, en het advies was om zsm te beginnen met lopen(tot de pijn het toelaat) en fysiotherapie. Dat vond ik raar want ik kon mijn voet niet eens bewegen en daarbij was het van mijn tenen tot midden kuit alles geel/paars/blauw en dik. Toch maar geluisterd en met een achillotrain met hakverhoging en een extra hakje voor in mijn schoen begonnen met ‘’lopen’’.

Na 4 weken mochten alle hakverhogingen eruit, alleen lopen met brace. Het ging niet soepel maar het ging, toen verstapte ik mezelf en scheurde ik mijn achillespees weer!(niet afgescheurd). Naar het zkhs gegaan en uitgelegd wat er gebeurt was. Kan gebeuren zeiden ze en met acute rust moet het goed komen, maar ik vond dat ik gips nodig had voor acute rust. Dat is niet nodig zolang je acute rust pakt. Maar omdat ik al beetje bij beetje kon lopen ga je binnenshuis toch wat doen, dus geen acute rust is dat, heb ik gezegd. Poot stijf gehouden(wat niet moeilijk was) en toch gevragen om gips. Na veel gezeur van hun kant toch gekregen, weer een week gips en daarna opnieuw beginnen met lopen en achillotrain en fysio. Nu 3 maanden verder loop ik sinds deze week zo goed al normaal met mijn voet afrollende en niet stampend lopend! Ik denk dat het advies na een week gips lopen lopen lopen heel vreemd was en pijnlijk, maar wel heeft geholpen met bloedsomloop te versnellen!
Ps. Ik heb een conservatieve behandeling gehad. Kan iemand vertellen of je nog kunt voetballen na deze hele zure blessure.

Mvg

Re: Achillespeesruptuur

#117
Hallo Allemaal,

Ik heb met veel interesse jullie reacties en berichten gelezen en wil iedereen veel sterkte en beterschap toewensen. Ik heb op 24 juli 2023 mijn achillespees afgescheurd op vakantie in Spanje. Ik ben vervolgens twee weken geleden (26 Juli 2023) geopereerd in een privé kliniek in Girona. Ze hebben hierbij mijn achillespees aan elkaar gemaakt met een implantaat,(een stukje Gore Tex), waarmee ze mijn achillespees ook iets verlengd hebben. Ik heb vervolgens een brace gekregen en mocht vanuit het ziekenhuis na de operatie mijn voet alweer licht belasten. Ik kan inmiddels na twee weken al redelijk goed uit de weg (met krukken en brace) en voel bij het lopen geen pijn. Brace gaat af bij het slapen en douchen. Ik heb nog geen therapie en weet ook nog niet wanneer ik daarmee moet beginnen en of er nog complicaties komen.
Zijn er meer mensen die op deze manier geopereerd zijn en wat zijn hun ervaringen?

Re: Achillespeesruptuur

#118
Xavinie schreef:
05 aug 2023, 10:19
Hoi allemaal.

Ik heb de afgelopen dagen op deze forum gelezen over hoe iedereen omgaat met achillespees ruptuur. Ik zie echt super veel verschillende reacties en revalidaties!
Hier is mijn verhaal.

Op 9 mei dit jaar heb ik met voetbal mijn achillespees volledig afgescheurd. Naar het zkhs gegaan en de diagnose was volledig afgescheurd (thompson positief! Het gips in! Dat was natuurlijk heel erg balen en vervelend, met de gedachte dat wat ik het liefste doe een lange tijd niet meer kan en misschien ook nooit meer gaat lukken, dat was mentaal heel moeilijk. 1 week het gips in gegaan en daarna mocht het eraf, en het advies was om zsm te beginnen met lopen(tot de pijn het toelaat) en fysiotherapie. Dat vond ik raar want ik kon mijn voet niet eens bewegen en daarbij was het van mijn tenen tot midden kuit alles geel/paars/blauw en dik. Toch maar geluisterd en met een achillotrain met hakverhoging en een extra hakje voor in mijn schoen begonnen met ‘’lopen’’.

Na 4 weken mochten alle hakverhogingen eruit, alleen lopen met brace. Het ging niet soepel maar het ging, toen verstapte ik mezelf en scheurde ik mijn achillespees weer!(niet afgescheurd). Naar het zkhs gegaan en uitgelegd wat er gebeurt was. Kan gebeuren zeiden ze en met acute rust moet het goed komen, maar ik vond dat ik gips nodig had voor acute rust. Dat is niet nodig zolang je acute rust pakt. Maar omdat ik al beetje bij beetje kon lopen ga je binnenshuis toch wat doen, dus geen acute rust is dat, heb ik gezegd. Poot stijf gehouden(wat niet moeilijk was) en toch gevragen om gips. Na veel gezeur van hun kant toch gekregen, weer een week gips en daarna opnieuw beginnen met lopen en achillotrain en fysio. Nu 3 maanden verder loop ik sinds deze week zo goed al normaal met mijn voet afrollende en niet stampend lopend! Ik denk dat het advies na een week gips lopen lopen lopen heel vreemd was en pijnlijk, maar wel heeft geholpen met bloedsomloop te versnellen!
Ps. Ik heb een conservatieve behandeling gehad. Kan iemand vertellen of je nog kunt voetballen na deze hele zure blessure.

Mvg
Ik dacht ook echt dat ik nooit meer zou kunnen handballen. Zeker nadat ik ook een flinke misstap had gemaakt. Echter nu, wel ruim 1 jaar en 5 maanden verder kan ik alles weer. Handballen, hardlopen in het losse zand in de duinenenz enz. Kracht in mijn kuit is nog niet volledig terug dus kan nog steeds niet net zo ver omhoog op mijn tenen als mijn goede been. ondanks dat kan ik fysiek wel alles.

Het duurt lang maar uiteindelijk komt het goed!

Re: Achillespeesruptuur

#119
Een maand geleden geopereerd aan achillespees ruptuur, hierna 1 week spalk en 6 weken belast lopen met krukken. Wel lopen met hakverhoging.
Na 3 weken wisseling hakje en liep binnenhuis alstukjes zonder krukken, alles gaat naar wens, geen klachten. Ben geholpen in het CWZ in Nijmegen

: Achillespeesruptuur

#120
hallo,

Vorige jaar begin oktober mij achillespees afgescheurd tijdens de atletiek bij de sprint. Binnen 3 dagen geopereerd geweest en dan 6 weken gips gehad. Toen 2 keer per week fysio gehad en sinds februari mocht ik al langzaam het rennen gaan oppakken. Nu al 2/3 maanden van de fysio af. (Ging wel erg snel maar herstel verliep ook goed). Wondvocht verdwijnt nu een beetje en merk ik dat ik knobbel daar heb zitten die bij bepaalde bewegingen omhoog of omlaag beweegt. Hebben andere mensen dit ook?
cron