Re: Achillespeesruptuur

#41
Hallo, ik lees al deze berichten over een achillespeesruptuur, en wordt hier erg onzeker van en bang! Ik zelf heb eind april met tennis mijn achillespees afgescheurd. Ik heb ook gekozen voor de conservatieve behandeling. Ik heb 6 weken gips gehad tot vandaag. Om de 2 weken een gipswissel waarin de stand van je voet steeds hoger werd gezet. Nu ben ik sinds vandaag uit het gips en heb ik een achillotrain gekregen voor de aankomende 4 weken. Vraag me af of deze zo strak moet zitten dat je hele kwabjes als het ware eroverheen krijgt. Ik bemerk dat ik erg angstig ben geworden en het lopen erg spannend vind. Het voelt zo enorm stijf aan en gewoon zo bang dat het weer gebeurt. Echt waardeloos dit en zoveel geduld heb je voor deze blessure nodig. Vraag me echt af of ik na 2 weken weer normaal kan lopen( zoals ze zeggen) ….

Re: Achillespeesruptuur

#42
Hoi Patricia,

Heel begrijpelijk dit gevoel, dit hoor ik alle patiënten met een achillespeesruptuur zeggen. Zoveel angst om na zoveel weken weer de achillespees te belasten. Bang voor het opnieuw scheuren. Omdat vaak niet veel aan de hand is als een achillespees scheurt tijdens sporten.

Ik kan je alleen vertellen dat het echt goed komt, en dat het inderdaad lang gaat duren helaas.

Succes met het herstel

Re: Achillespeesruptuur

#43
Oke, maar heb je grote kans erop dat het weer scheurt als je het belast of valt dat mee? Want lijkt mij nu dat ik met die achillotrain wel moet proberen wat te lopen, want anders blijven alle spieren zo stijf en gaat het helemaal niet goed komen. Hoelang duurt het ongeveer dat je weer redelijk kan lopen na 2 weken?

Groetjes Patricia

Re: Achillespeesruptuur

#44
Hoi Patricia,

In principe is hij nu vast gegroeid en is de kans op scheuren niet heel groot. Behalve dat hij ontzettend verzwakt is door het weken lang niets doen. Maar met gewoon lopen gaat je achillespees nu echt niet scheuren.

Als je nu dingen gaat vragen van je achillespees die hij nog niet kan (springen bijvoorbeeld) dan is de kans op scheuren wel groter. Dus vooral onverwachte bewegingen, afstapjes missen etc. dat zijn risico's op dit moment. Maar dat is omdat hij gewoon zwak is, en het lichaam zorgt er wel voor dat de achillespees sterk genoeg is voor de activiteiten die hij nu aan kan.

Hardlopen en springen duurt nog maanden, voordat je dat kan.

Succes!

Re: Achillespeesruptuur

#45
Hey Patricia en anderen,

Zoals eerder geschreven heb ik ook mijn achillespees afgescheurd en loop net iets voor op jou Patricia. Mijn gips is er 1 juni afgegaan.

Helaas heb ik veel pijn bij het lopen en voelt het alsof pijn achillespees te kort is. Wat me logisch lijkt. Herkennen jullie de pijn? Daarnaast zwelt mijn voet en been naarmate de dag vordert enorm op en gaat gloeien.

Veel sterkte met het herstel

Groetjes

Wendy

Re: Achillespeesruptuur antwoord op wendy

#47
Hai wendy

Ja ik herken dit ook wel. Ik vind het lopen erg eng. Ik probeer in huis wel echt stappen te zetten zonder krukken want wil die stijfheid eruit krijgen. En wil gewoon sneller herstellen! Ik bemerk ook dat het erg strak aanvoelt……. Met de achillotrain gaat het prima. ( deze moet ik nu 4 weken dragen en dan controle bij chirurg hoe de functie van de achillespees is, en als dat niet goed nog is dan moet ik aan fysio beginnen) Maar zonder achillotrain durf ik gewoon echt niet erop te lopen, dan voelt het nog stijver. Ik heb wel echt last dat die achillotrain zo strak zit? Dat ik een soort van kwab erover heen krijg. En dat me huid soms wat verkleurd. Ik heb echt het idee dat die te strak zit?
Maar de meningen zijn erg verdeeld, de ene zegt dat het zo weer kan scheuren en altijd kwetsbaar blijft. Ik weet niet wat ik nu moet geloven hoor.
Ik wens jou ook een goed herstel. En heb jij ook voor de conservatieve behandeling gekozen?

Re: Achillespeesruptuur

#48
Hey Patricia,

Hier precies hetzelfde. Angst is groot en heb enorm veel pijn helaas. Dat maakt me nog angstiger.

Ik heb ook voor de conservatieve behandeling gekozen op aanraden van de chirurg. Bij mij zit de achillotrain ook strak. Maar tot vandaag had ik een maat te groot en daardoor liep ik elke keer naast de verhoging, dus dat schoot niet op.

Ik moet ook na 4 weken naar chirurg, dus lijkt op zelfde behandeling.

Is het bij jou aan eind van de dag ook dik? Je voet en been? Of doe en loop ik teveel... heb jij pijn? Heb niet zoveel geduld geloof ik 🤔.

Ben benieuwd.

Re: Achillespeesruptuur

#50
Hai Wendy

Heb niet echt pijn aan me achillespees. Het is meer die enorme stijfheid. Soms voel ik hem wel hoor! Ik heb ook weinig geduld, wil gewoon weer wat kunnen doen, mijn werk op pakken etc. Maar dat zit er voorlopig niet in denk ik, zolang ik niet stabiel ben. Ik heb sinds een aantal dagen wel wat meer gezwollen been. Maar ik heb het idee dat het bij mij juist gaat zwellen zodra ik die achillotrain aan doe. Ik vind hem zo strak zitten, tegen knellen aan…. Me hele kuit zit er met een kwab overheen, waardoor me kuit gigantisch lijkt! Heb jij dit ook? Ik had een tripje Lissabon volgende week staan maar was vol overtuigd dat ik mee zou gaan, maar betwijfel het nu steeds meer. Omdat ik nog geen resultaat zie in beter lopen….