Re: Achillespeesruptuur

#61
Klopt, het is een hele nare blessure en de kracht in de kuit is vaak echt weg.
Lukt het je wel om met 2 benen op je tenen te komen? Of als je op een stoel zit (knie 90 graden gebogen) en dan door kracht uit je kuit op je tenen te komen?

zolang je niet op je tenen kan komen, is wandelen niet handig. Omdat je bij elke stap een afzetmoment hebt waarbij je op je tenen moet komen. Als dit dus niet lukt, ga je compleet anders lopen met problemen nadien. Dat je klachten krijgt.

Succes met je revalidatie!

Re: Achillespeesruptuur

#62
Hier in België raden de artsen bij sportieve mensen toch aan om bij een ruptuur asap te opereren. De conservatieve methode zou je toch niet de volledige kracht teruggeven als je het sporten wilt hervatten. Ook 2 weken in het gips gelegen met advies regelmatig van houding te veranderen, zodat je niet steeds op wonde ligt en nu 6 weken walkerboot maar na 2 weken kreeg ik wel al fysio om het enkelgewricht/tenen soepel te houden. Ik zit nu aan week 6 en pijn heb ik niet echt meer, alleen is mijn enkel en onderbeen natuurlijk wel nog gevoelig. Hoewel ik ook al gevloekt heb op het revalideren, ben ik wel tevreden van de progressie die ik al gemaakt heb als ik sommige verhalen hier lees.

Re: Achillespeesruptuur

#63
Met beide benen en houvast aan een aanrecht bv dan lukt het me wel om op me tenen te staan. Maar gewoon vanuit mijn slechte been op me tenen staan dus niet. Bizar gewoon! Ook loop ik inderdaad nog heel geforceerd. En heb ik nog enorm veel last van zwellingen bij veel staan en lopen. Vooral mijn enkel is erg dik steeds. Ik hoop gewoon dat ik ooit weer op de tennisbaan kan staan. Voor nu heb ik het idee dat rennen etc niet meer gaat lukken omdat ik gewoon echt geen kracht erin heb. Kan ook nog lastig op 1 been staan… je mist je hele kracht gewoon! Ik zit nu op vanaf dat het gebeurde op 3 mnd verder.

Groetjes Patricia

Re: Achillespeesruptuur

#64
Zijn hier meer mensen met enorme pijn aan de hiel/hak? Dit belemmert mij op het moment het meeste in lopen en staan. Dat rennen en op mijn tenen staan langer duurt kan ik me voorstellen ivm het krachtverlies maar dat ik nog geen half uur kan wandelen of staan door de pijn in mijn hiel/hak irriteert mij enorm.. hoort dit er ook bij en wat kan ik eraan doen?

Re: Achillespeesruptuur

#65
Ja ik heb ook naarmate de dag vordert veel last van me hiel/hak wat mij ook irriteert. Mijn chirurg en fysio zei dat dit komt omdat je in gips heb gezeten en daardoor je hiel van je voet zo enorm recht/vlak is. Dat dat weer moet gaan vormen….. maar ik herken deze klachten zeker! Ik heb nu steeds een hak verhoging in me schoen gedaan dan heb ik iets minder last van mijn hiel/hak. Maar tis gewoon echt een klote blessure wat heel lang duurt!

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen.

Mvg Patricia

Re: Achillespeesruptuur

#66
Hallo beste lotgenoten,

Ik heb mijn achillespees halverwege april gescheurd bij het voetballen. Ben 30 jaar en ben altijd wel redelijk sportief geweest. In België opteren ze sneller dit soort blessure te opereren. Mij werd gezegd dat de kans op herval daarbij minder is dan bij een conservatieve behandeling.

Om een beetje een beeld te geven hoe de revalidatie verloopt. Ben een paar dagen na de operatie al begonnen met fysiotherapie. De gips afdoen en al liggend een lichte rekker vastnemen en rond de voet doen. Zo de rekker rustig en gecontroleerd proberen wegduwen. Voor de rest proberen de bovenbenen wat te trainen door bijvoorbeeld bridge oefn te doen en leg extensions te doen. Na 6 weken open gips en krukken (heb nooit een walker gehad) mocht ik terug wat beginnen steunen met een zooltje onder de gips.
Al redelijk snel deed ik dit zonder krukken. Ben snel ook zonder de gips en het zooltje beginnen stappen, ook al rolt de voet nog niet goed af op dat moment. Autorijden (met schakelen) lukte ongeveer 8 à 9 weken na de operatie. Fietsen idem dito. Nu ben ik 3,5 maanden ver en kan ik normaal wandelen. Ben net terug van reis waar ik ongeveer 50km gewandeld heb op 4 dagen. Echter waren die laatste dagen wel moeilijk om pijnloos te wandelen doordat ik er geen rustdag tussen heb genomen. Mijn advies is van wel eens "over the top" te gaan bij het wandelen. En de dag erna te rusten. Zo had ik vorige week nog eens een dag lang gewandeld en voelde ik het de dag erna. Maar na die rustdag lijkt het me telkens een pak beter te gaan terug. Ook mijn fysio staat hier achter. Nu ben ik vooral in blijde verwachting om te kunnen hardlopen binnenkort. Normaliter zou dit voor in september zijn (4,5 maand na de operatie).

Re: Achillespeesruptuur

#67
Beste Jov

Jij gaat dan wel erg snel. Ik heb ook sinds eind april me achillespees afgescheurd en had voor de conservatieve behandeling gekozen en kan dit allen echt nog niet. Ik heb veel last van zwelling nog steeds en ook de onderkant van mijn voet hiel/hak doet pijn…. Ik kan echt nog niet rennen/springen etc. Squads en lunges lukt niet eens dat doet erg veel pijn door de spanning die ik dan voel. Het is zo stijf door het littekenweefsel . En een half uur lopen achter elkaar lukt mij nog niet eens.

Mvg Patricia

Re: Achillespeesruptuur

#68
Dag Patricia,

Jammer om te horen dat het zo traag bij jou gaat. Ik vind het zelfs al frustrerend hoe traag het gaat en bij mij loopt het beter dan bij jou blijkbaar. Ik fitness ook al een week of 5 terug (squatten lukt zonder problemen met gewichten). Lunges zijn iets moeilijker doordat je een andere hoek met de voet moet maken. Ik kan ook nog steeds niet op de tip gaan staan van mijn slecht been zonder te steunen op mijn goed been. Dat duurt ook echt heel lang vooraleer daar verbetering in komt. Dit zou ik eerst probleemloos meerdere keren moeten kunnen vooraleer ik mag hardlopen. Ik houd jullie up to date.

Grts

Re: Achillespeesruptuur

#69
Beste Jov

Schijnbaar toch wel een heel verschil met een operatie en een conservatieve behandeling! Als jij dit allen al kunt. En ik eigenlijk tegelijk met jou de blessure heb opgelopen. Was die bij jou ook volledig afgescheurd? Ik baal enorm ja, ik weet dat deze blessure een hele lange revalidatie nodig heeft. Maar ik kan echt nog niet langer als 10 min achter elkaar wandelen. Elke stap doet gewoon nog pijn! Ben nu ook sinds deze week begonnen met wat apparaten bij de fysio maar heel veel dingen kon ik echt nog niet. Achteruit op de crosstrainer bv is vele malen gevoeliger omdat die opgerekt wordt. Ik vraag mij serieus af of ik ooit het tennis weer kan oppakken of dat ik mijn hele leven pijn blijf houden en beperkt blijf in dingen doen. Het is al bizar dat ik niet eens op mijn tenen van mijn slechte been zelfstandig kan staan….. mis echt die kracht! Met een steun van iets lukt het wel maar niet gewoon vanuit mij zelf. Had ik misschien achteraf toch een operatie moeten doen. Maar wat ik daarover las werd ik ook niet heel vrolijk van……

Groetjes

Re: Achillespeesruptuur

#70
Patricia schreef:
01 aug 2022, 18:08
Beste Jov

Schijnbaar toch wel een heel verschil met een operatie en een conservatieve behandeling! Als jij dit allen al kunt. En ik eigenlijk tegelijk met jou de blessure heb opgelopen. Was die bij jou ook volledig afgescheurd? Ik baal enorm ja, ik weet dat deze blessure een hele lange revalidatie nodig heeft. Maar ik kan echt nog niet langer als 10 min achter elkaar wandelen. Elke stap doet gewoon nog pijn! Ben nu ook sinds deze week begonnen met wat apparaten bij de fysio maar heel veel dingen kon ik echt nog niet. Achteruit op de crosstrainer bv is vele malen gevoeliger omdat die opgerekt wordt. Ik vraag mij serieus af of ik ooit het tennis weer kan oppakken of dat ik mijn hele leven pijn blijf houden en beperkt blijf in dingen doen. Het is al bizar dat ik niet eens op mijn tenen van mijn slechte been zelfstandig kan staan….. mis echt die kracht! Met een steun van iets lukt het wel maar niet gewoon vanuit mij zelf. Had ik misschien achteraf toch een operatie moeten doen. Maar wat ik daarover las werd ik ook niet heel vrolijk van……

Groetjes
Hey Patricia,

Bij jou gaat het zo te lezen nog niet heel goed. Bij mij dan toch wel beter. Ook nog wel regelmatig pijn en last. Maar loop ongeveer 10000 stappen per dag. Net begonnen met sporten, maar voel dat achillespees nog veel te kort is. Dus heel langzaam oprekken. Oefen wel veel en heb best wel door pijn moeten gaan. Het is zeg maar bij 3 stappen vooruit, weer 1 terug. Maar er is zeker vooruitgang. Hopelijk bij jou ook snel verbetering.

Groetjes,

Wendy