Re: Achillespeesruptuur

#102
Hier eindelijk een positief bericht!
Met 8 weken zwangerschap tijdens het handballen mijn achillespees afgescheurd. Nu 10 maanden verder heb ik gister voor het eerst weer 20 minuutjes meegehobbeld met een handbalwedstrijd. Oke, nog niet zoals voorheen maar ik had dit nooit verwacht!

Ik moet zeggen dat het vanaf 8.5 a 9 maanden ineens een stuk beter ging. De pijntjes gingen weg en de stabiliteit werd beter. Ik kan nog steeds niet helemaal op mijn tenenstaan staan maar merk wel dat dit langzaam beter gaat.

Zo dacht ik in het begin nooit meer te kunnen handballen en zo gaat het langzaamaan toch weer!

Het is echt een vreselijke blessure met zoveel onzekerheden en ik hoop het nooit meer mee te maken maar wat ben ik blij dat het toch goed is gekomen.

Ik heb uiteraard door de zwangerschap heel veel rust kunnen houden. Ik heb wel geprobeerd veel te wandelen en in de sportschool krachttraining gedaan voor mijn benen/voet en ben 6 weken na de bevalling begonnen met explosievere krachttraining en handbaltraining. Eerst rustig aan alleen mee rennen en wat krachtoefeningen tot het goed genoeg voelde om alle oefeningen weer mee te doen.

Oja, ik heb een lange tijd last gehad van mijn hiel. Mijn hiel was zo pijnlijk dat ik amper een half uur op mijn voet kon staan. Ook dit is vanzelf over gegaan. Wel heb ik mijn achillespees en kuit veel zelf gemasseerd en gerekt (een elastiek om mijn voet en gewoon op en neer bewegen, soort gas geven net als in de auto) en dit dan gewoon savonds op de bank.

Succes voor iedereen, het komt echt goed!

Re: Achillespeesruptuur

#103
Beste lotgenoten,

Ik ben nu bijna 10 maanden post operatie. Ik ben net terug beginnen voetballen en dat gaat zonder problemen, zowel tijdens als na de training. Dit weekend zal ik mijn eerste wedstrijd spelen.

Het heeft zeker wel 8 maanden geduurd vooraleer ik terug fatsoenlijk kon hardlopen (lees 5km zonder problemen). Ik deed telkens 2 keer per week fysio (amper behandelingen, wel een uur of 2 per sessie kracht en stabiliteitsoefeningen). Daar ben ik ondertussen 6 weken mee gestopt omdat het niet meer nodig was volgens mijn kinesist. Ik merk wel nog steeds een verschil in kracht en omvang van de kuiten. Zo kan ik nog steeds niet even veel op mijn slecht been mezelf opduwen als op mijn goed been. Maar het duurt blijkbaar 2 jaar vooraleer je echt geen verschil meer merkt.

Voor degenen die minder ver zitten in de revalidatie. Het is echt met ups en downs. De ene week heb je last bij een oefening die je de week voordien wel beter kon. Blijf geduldig ook al zie je het niet altijd zitten. Ik was ook enorm gefrustreerd na een maand of 6 à 7 omdat ik bij dezelfde oefeningen steeds bleef steken. Blijf ze toch zo goed en vaak mogelijk uitvoeren en dan zal je merken dat het ineens wel in een stroomversneling gaat die zo lang weg bleef.

Veel succes en sportieve groeten!

Re: Achillespeesruptuur

#104
Wat fijn te lezen dat het beter met jullie beide gaat! Hier inmiddels 11 maanden verder en ik heb vorige week voor het eerst weer getennisd! Ik vond het doodeng, vertrouwen in je lichaam kwijt… bang voor herhaling…. Je wil het niet weer mee maken! Ik heb het rustig aan opgebouwd en het ging redelijk. Al durfde ik nog niet echt te sprinten naar het net of naar de andere kant van de baan. En ik voelde het afzetten echt wel. Had de dag erna ook meer last en meer stijfheid. Ik blijf inderdaad ook echt last houden van mijn hiel…. En voelde nu ook veel meer mijn knie met tennissen omdat alles zo verzwakt is denk ik? Ik hoop ooit weer te kunnen tennissen op mijn oude niveau. Rennen vind ik echt nog wel eng omdat ik de afzet nog erg voel…

Succes allen!

Re: Achillespeesruptuur

#105
Marthe schreef:
30 apr 2022, 11:53
Ik hoop dat hier iemand is die mij kan informeren.

Ik heb ruim 5 weken geleden mijn achillespees afgescheurd. Twee weken gips gehad en daarna een achillotrain. Tijdens het lopen met de achillotrain heb ik mijn voet meerdere keer verstapt, in de zin dat ik mijn voet per ongeluk flink overstrek (tenen naar knie) en dan verga ik weer van de pijn.

Ik ben twee keer bij het ziekenhuis geweest maar heb niet het gevoel dat ze mij serieus nemen of dat ze er echt verstand van hebben. Ik voel zelf duidelijk verdikkingen en een flinke deuk maar in het ziekenhuis zeggen ze dat dit normaal is.

Nadat ik mij verstap kan ik twee dagen niks meer van de pijn en daarna gaat het weer iets beter. En met iets beter bedoel ik dan dat ik erop kan leunen en kleine stapjes zetten zonder af te rollen. Mijn enkel is en blijft wel erg dik.

Voor mijn gevoel zit er totaal geen vordering in. Ik kan ook nergens ervaringen lezen over een conservatieve behandeling en het ‘’misstappen’

Over twee weken heb ik mijn laatste controle en mag ik als het goed is aan fysiotherapie beginnen.

Hi Marthe,

Ik herken me volledig in jou verhaal. Ik heb nu 2 maanden geleden tijdens het padellen me achillespees gescheurd.
Ik heb 2 weken gips gehad in spitsstand en daarna had ik de keuze om te opereren of een achilotrain, die ben ik ook pas 2 weken later gaan dragen omdat ik een te kleine maar had en niet eerder bij het ziekenhuis terecht kon.
Ik besloot een week later na dat me gips eraf ging toch maar zelf een fysio in te schakelen. Ik heb in die tussentijd tijdens het licht steunen op me tenen door me voet gezakt en ik hoorde het gewoon weer scheuren. Ik dacht eigenlijk ja dat kan niet, die week moest ik terug naar het ziekenhuis voor me nieuwe achilotrain en vroeg de arts erna te kijken. Nou daar kwam ook niet veel uit. Ook heb ik verkeerde uitleg over de achilotrain gehad met die verhogingen, daar kwam ik achter toen ik weer me vorig bezoekje bij de dokter had, werd toen ook echt behandeld alsof ik maar een nummertje ben. Werd totaal niet serieus genomen. Ik ben blij dat ik wel wel naar de fysio ging daar heb ik oefeningen gekregen die ik thuis kon doen. Nu ging het eigenlijk best wel goed, ik kan nog niet zonder krukken lopen, ik durf nog niet me gewicht erop te zetten. Maar nu ben ik afgelopen weekend gevallen en had hevige pijn bij me achillespees en me enkel het voelt weer alsof ik opnieuw moet beginnen. Ik heb het idee dat die achilotrain ook niet echt oké is. Ik moet morgen terug naar het ziekenhuis dus ik ben benieuwd.

Re: Achillespeesruptuur en re-rupture

#106
Berkman schreef:
07 sep 2020, 05:15
Bedankt voor je reactie en advies.

Ik ben een oma van 75 jaar. Echter deed noch veel aan beweging: golf, wandelen en fietsen.. Vroeger heb ik veel hardgelopen en de 4-daagse gelopen. Na de 2e ruptuur zit ik behoorlijk in de put.. Opereren wil men niet en ik zit nu al 8 weken in het gips. Wat gaat er verder gebeuren? Fijn dat ik even mijn verhaal kwijt kon.

Josephine



Moet ook zeggen dat ik periodes heb gekend dat het beter gaat. Maar altijd is er wel een pijntje, vooral bij het slapen bij mijn hiel en een museumbezoekje is ook echt een kriem. En inderdaad mijn lichaam gaat compenseren waardoor ik weer ergens anders last krijg. Mijn rechter achillespees gescheurd en dus ook aan mijn hele rechterkant wel wat gehad.

Je advies betreft een goede sportfysiotherapeut te gaan lijkt me ook wel wat. Misschien nog een adres in Twente?

Om je vragen te beantwoorden
Ik ben nu 32 jaar oud, fysiek wel in een goede gezondheid verder.
Mentaal gaat het een stuk minder, ben nu aan de antidepressiva en zit ziek thuis en sta op het punt om aan een traject te beginnen op mentaal vlak.

Maarten

Re: Achillespeesruptuur

#107
Goedenavond lotgenoten,

Allereerst bedankt aan iedereen die zijn verhaal hier heeft gedeeld. Het bied mij in ieder geval troost en steun!

6 weken geleden heb ik mijn achillespees afgescheurd, tijdens het squashen. 15 jaar doe ik dat al en dan toch kan het zomaar gebeuren. Opeens aanzetten om een kort geslagen balletje te halen. Pang!
3 uur later, na eerst een bezoek aan de huisarts, al in het ziekenhuis op de gipskamer. Geen keuze, gips er omheen en leefregels mee -volgende patient-. Conservatieve methode bovendien, want dat is de enige methode die ze daar toepassen.
Na 2 weken het gips er af en een achillotrain eromheen, maat 3. En het het voornaamste advies dat ik mee kreeg: luister naar je lichaam en probeer maar voorzichtig te lopen. De achillotrain zit erg strak, te strak naar mijn mening, dus die doe ik vaak af, want mijn kuit is binnen no time opgezet. Het ziekenhuis gebeld, maar een grotere maat werd afgeraden: "Been vaker omhoog houden".

Vandaag begonnen aan de eerste keer fysiotherapie, na vorige week een korte intake te hebben gehad. Praktijk met veel ervaring en een fijne trainingstuimte en leuk personeel. Vrijwel direct werd er geconstateerd dat ik mijn krukken al niet meer gebruikte, fout! 4 weken lang gestrompeld en dat vond ik confronterend. Een klein beetje uitleg over de manier van lopen had het ziekenhuis op zijn minst wel kunnen geven. Afijn, ik vond het verder geweldig om weer 'iets' te mogen doen.
Op mentaal vlak vind ik het erg zwaar, maar ik probeer positief te blijven. Mijn kinderen helpen me geweldig en datzelfde geldt voor mijn vrouw.

Waar ik hier weining over lees en waar ik erg benieuwd naar ben, is hoe jullie omgaan met werken? Ik heb een kantoorbaan en mijn leidinggevende heeft erg veel moeite om zich in te leven. Opmerking van hem, 2 dagen na het ongeluk:"Zullen we starten met 20% ziek melden en 6 uurtjes per dag werken"?
Ik had geen idee wat ik aan kon en heb aangegeven dat ik 50% wilde werken. Dat heb ik tot nu toe 6 weken gedaan, vanaf de eerste dag. Tijdens ieder gesprek (wekelijks) met de leidinggevende begint hij over meer werken en ik hou vast aan die 50%. Ik heb geen idee wat normaal is, maar merk wel dat ik erg voorzichtig moet zijn met mijn werkhouding. Pijn in mijn onderrug heb ik al ervaren en een dik onderbeen is dagelijkse kost. Iedereen in het bedrijf ziet mijn gezicht via een computer scherm, dus het voelt alsof ik het zelf 'levend/actueel' moet houden
Ik hoop dat iemand tips heeft?

Alvast bedankt en aan iedereen die momenteel aan het revalideren is.....blijf sterk!

Groet,
Nils

Re: Achillespeesruptuur

#108
Beste Nils, ik heb geen ervaring met precies deze blessure, maar wel met een best heel flink enkelband letsel. Ik ben 6 weken thuisgeweest, en daarna begonnen met een paar uur per dag. Ik had dan geen kantoorbaan, wel een baan waarbij ik regelmatig moest lopen, zitten/dan weer opstaan, rondbewegen op een kruk met de voeten, maar ik denk dat je vooral naar je lichaam moet luisteren. Achteraf was het bij mij gewoon teveel en heb ik ook maanden met een dikke enkel gelopen. Op het moment als je er in zit heb je dat minder door, en denk je dat het normaal is, plus je voelt je misschien lullig naar je baas toe. Maar het gaat wel om je gezondheid en je moet de rest van je leven nog met die pees doen. Als het allemaal langer duurt omdat het geen goede kans krijgt te genezen besef je je ineens dat je dat anders aan had moeten pakken. Hopelijk kan je je baas uitleggen dat je je herstel zo tegenwerkt en bij mij heeft het geholpen het advies dan de fysio in te brengen. Zij was ook bereid om evt mijn baas te contacten. Ik kreeg van haar in overleg met wat ik dacht te kunnen een schema, en ook 1 dag rust tussendoor. Succes met je herstel, en er zijn zeker mogelijkheden tot sneller herstel als het weer wat beter gaat, ik heb zelf goede ervaring met shockwave kwa pezen.

Re: Achillespeesruptuur

#109
Goed alle berichten te lezen. Veel verschillende klachten.
Zelf zit ik in week 7 na operatie, volgende week fysio. Lopen zonder krukken gaat al prima.

Waar ik vooral last van heb is het gebied van mijn kuit tot aan mijn pees. Eerst in de avond, maar nu ook bij het wakker worden. Bij masseren zijn er onwijs gevoelige plekken. Lijkt bijna een soort permanente kramp. Heb niemand hier over gehoord.

Re: Achillespeesruptuur

#110
Hoii! Misschien laten kijken door een fysio evt echo, of er triggerpoints zijn ontstaan in de omliggende spieren? Dit gebeurd super vaak bij een acute blessure dat de spieren in de kramp schieten. Kan veel pijn geven en uitstralen, geïrriteerd aanvoelen. Succes