Werken compressie 'sleeves' bij shinsplint

#1
Ik heb bij een basketbal toernooi beginnende klachten van shinsplint opgelopen. Nu ben ik onderzoek gaan doen naar oplossingen hiervoor en kwam ik uit op copressie sokken en sleeves.
Nu mijn vraag:

Bij beginnende shinsplint klachten, werkt het om met basketbal compressie 'sleeves' te gebruiken? Op verschillende sites worden ze aangeraden maar tegelijkertijd ook aangeboden. Dus ik ben een beetje skeptisch.

Re: Werken compressie 'sleeves' bij shinsplint

#2
Hoi Nils,

Het is een heel duidelijk antwoord, nee dit werkt niet! Wetenschappelijk gezien voorkomen sleeves geen blessures, en zeker geen overbelasting blessures zoals shinsplints. Dat is echt heel old school rust nemen en daarna weer rustig de training op gaan bouwen.

Vooral hardlopers, triatleten gebruiken sleeves/ compressie kousen. En vaak zweren ze erbij, of dit placebo effect is? Wie zal het zeggen. Maar het doet wel wat voor de doorbloeding van de spieren, het voelt fijn en is warm. Maar het voorkomt dus geen overbelasting van scheenbenen en voorkomt ook geen spierscheuringen etc.

Sceptisch zijn is goed als het om hulpmiddelen gaat, vaak worden de (top)sporters ook gesponsord om ze te dragen. Want het geeft ook geen negatieve effecten. Behalve als jij denkt dat het helpt voor shinsplints en daardoor nog meer gaat overbelasten, dan geeft het schijnveiligheid.

Dus liever even rustiger aan doen, minder belasten en de benen trainen, zodat ze daarna wel hogere belasting weer aankunnen. Maar neem het serieus, anders kun je er je hele leven last van blijven houden. Het is een rotblessure

Succes!