Achilispees ruptuur

#1
Mijn achilispees is in z'n geheel doorgescheurd, zit nu in het gips. Maandag krijg ik volledige uitleg wat er moet gebeuren. Mijn vraag is nu wat is beter en heeft de beste resultaten. Operatieve manier of de niet operatieve manier?

Re: Achilispees ruptuur

#2
Beste Jacomine,

Wat het beste is, ligt aan de situatie en je persoonlijke omstandigheden. Als het mijn eigen achillespees was zou ik hem in de meeste gevallen laten opereren.

Ik weet dat een collega fysiotherapeut een revalidatie bij zichzelf een keer zonder operatie heeft gedaan. Dit is heel goed gegaan. Geen operatie heeft de voorkeur, maar de kans dat het niet goed gaat is heel groot. Je moet heel intensief begeleid worden in een conservatieve (niet operatieve) traject. Als dit tot de mogelijkheden hoort zou ik het overwegen. En zoek een fysiotherapeut in de omgeving die jou die tijd kan geven en hier veel verstand van heeft. Dit is sowieso aan te raden, ook een goede orthopeed die vaker achillespezen opereert. In de praktijk komt het vaak voor dat er toch forse beperking over blijft na een operatie. Dit kan komen door orthopeed, therapeut en/ of patiënt.

Succes!