Een verwaarloosde achillespeesruptuur

Mijn zus (70 jaar) heeft 6 jaar geleden een achillespeesruptuur opgelopen. Toentertijd heeft de huisarts dat niet gezien en is ze naar huis gestuurd met de aanname dat het wel zou overgaan . In de jaren daarna heeft zij vele artsen e.d. bezocht i.v.m. steeds erger wordende loopklachten. Tijdens deze onderzoeken is gebleken dat het om een achillespeesruptuur ging, die nooit behandeld is. Ook werd verteld dat de spier inmiddels verdwenen was; dit is trouwens goed te zien, het been in veel dunner geworden. Ze kan nu bijna niet meer lopen en krijgt nu ook veel pijn in het andere been, omdat zij dat al te lang en te veel belast. Kortom, een droevige zaak, zonder perspectief. Mijn vraag is nu: is hier nu echt niets meer aan te doen, op welke manier dan ook?

Re: Een verwaarloosde achillespeesruptuur

Beste Judith,

Wat een ontzettend treurig verhaal. En nee, er is helaas weinig tot niets aan te doen. Een achillespeesruptuur wordt d.m.v. rust (gips) behandeld of een operatie. Maar dit moet binnen enkele dagen gebeuren na de ruptuur. Omdat anders de pees al tever verdwenen is, laat staan na een paar jaar.

Het enige advies wat ik kan geven, train de spieren die je nog wel hebt in het onderbeen. Maar je achillespees is noodzakelijk voor een goed looppatroon, dus ze zal altijd anders blijven lopen.

Helaas heb ik geen beter nieuws.