Ziekte van Dupuytren

#1
Ik heb een beginnende ziekte van Dupuytren aan mijn rechterhand met een ( soms) pijnlijke verharding in mijn handpalm. Omdat ik weinig lees over hoe je erger kunt voorkomen is mijn vraag: Heeft het zin, kan het geen kwaad om mijn hand zoveel mogelijk te gebruiken.
Ik heb wat stressballetjes gekocht, en gebruik die nu regelmatig, mijn hand is heel soepel en dat wil ik graag zo houden!
Of kun je het proces zelf totaal niet beiinvloeden en heeft het geen zin?!
Ben genieuwd naar het antwoord!

Re: Ziekte van Dupuytren

#2
Best Iny,

De ziekte van Dupuytren is een bindweefsel ziekte. Er is nog weinig eenduidigheid over behandeling van deze aandoening. Een spalk wordt meestal afgeraden. soepel houden lijkt mij het beste wat je kan doen binnen je eigen grenzen. Pijn na oefenen of intensief gebruik is een teken dat je te ver bent gegaan en kan verergering van de klachten te weeg brengen. Er zijn aanwijzingen dat shockwave eventueel kan bijdrage. Maar ik denk dat je hiervoor het beste naar een goede handtherapeut/ centrum kan gaan. Deze hebben de meeste up to date kennis hierover.

Meer informatie over de ziekte van Dupuytren vind je op de volgende pagina:
https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... -dupuytren

Succes!

Re: Ziekte van Dupuytren

#7
Geachte
ik ben nu 3 maal geopereerd aan mijn handen
de eerste keer aan de rechterduim
de tweede keer aan mijn rechterhand , de middelvinger had een springvinger , en ook aan mijn linkerhand , ook de middenvinger had ook een springvinger , tot daat is alles goed gegaan.
de derde keer dit jaar op 20januari 2017 aan mijn rechterhand aan mijn ringvinger , en aan mijn linkerhand mijn duim een springduimen ook aan mijn linkerringvinger
hij was nog niet aan het springen , maar de prof zei , als ik deze ringvinger aan mijn linkerhand niet liet opereren , ik daar binnen de kortste maanden daar weer ging
moeten geopereerd aan worden
Ik had na de operatie nog nooit zo een pijn gehad als die derde keer , het was juist of mijn handen helemaal verbrand waren
aan mijn rechterhand kreeg ik na 2 maanden terug een springvinger aan die ringvinger , die juist was geopeerd
en aan mij rechter hand voelde ik dat mijn hand niet meer plat kon liggen , en ik zag dat elke dag verslechten
die ringvinger aan mijn linkerhand kan ik niet meer op dezelfde hoogte krijgen zoals mijn andere vingers aan dat hand
terug bij de prof zei hij dat ik ten gevolge van de operatie de ziekte van dupuytren heb , en ik moet nu elke dag naar de massage , waar die vinger helemaal word opengetrokken en ook aan de muis van mijn hand word gewerkt omdat er daar al een hele put in is
is dat wel te genezen ? Dat is mijn prangende vraag
bedankt bij voorbaat
Annie DHondt

Re: Ziekte van Dupuytren

#8
Beste Annie,

Wat vervelend van je klachten, en de vele operaties aan je handen. Was de reden voor operaties de springvingers? Maar om meteen antwoord te geven de ziekte van Dupuyten is niet te genezen. Operaties of injecties kunnen uitgevoerd worden om de klachten tegen te gaan, maar de klachten (kromme vingers/ hand) komen terug. Dit kan binnen enkele maanden zijn of ook pas na 10 jaar.

Dat je Dupuyten van een operatie kan krijgen heb ik zelf nog nooit van gehoord. Het is een bindweefselziekte, de oorzaak ervan is onbekend en wordt vooral genetisch verklaard. Vele hand operaties kan wel leiden tot zenuwbeschadiging. Dit is ook de reden als mensen de ziekte van Dupuyten hebben ze zo min mogelijk worden geopereerd.
Een springvinger die geopereerd is komt eigenlijk nooit meer terug.

Heb je nog meer klachten aan je handen na de operatie? Hou je vocht vast? Is je gevoel veranderd? Heb je nog gevoel in je handen? Hoe groeien je nagels?

Dus Dupuyten is niet te genezen, maar ik stel mijn vraagtekens of dit bij jou het geval is.

Succes!

Re: Ziekte van Dupuytren

#9
Geachte
ik kwam hier al eens op de site
nu hebben ze mij voor de 4 de keer geopereerd aan mijn handen
ik ben niet meer terug gegaan naar proffesser Stockmans
Maar naar een andere dokter Dokter Dekramer
die heeft het bindweefsel opgestuurd en laten onderzoeken , en er werd wel degelijk Dupuytren vastgesteld
het is nu een maand geleden , mijn ringvinger was nu wel recht , maar ik heb zoveel pijn , en zie toch weer dat ik mijn hand weer niet meer
helemaal plat op de tafel kan houden
Heb ondertussen contact gehad met de dokter , die zegt dat het nu natuurlijk agressiever is dan de eerste keer dat ze die ring vinger hebben geopereerd
omdat nu het al de 2 de keer is geopereerd op dezelfde plaats
ik moet veel bewegen en in warm zitten met dat hand , en s nachts een brace aandoen die speciaal werd gemaakt voor die vinger
Ik verblijf nu wel in spanje tot de 27 oktober , dan heb ik terug een afspraak met de dokter die me laatst opereerde op 7 november
maar is het normaal dat ik nu nog altijd zoveel pijn heb_? het lijkt wel dat het in mijn hand brand zo n gevoel en pijn heb ik
ik vraag me af , is die bindweefsel stengel er alweer aan het groeien?

Re: Ziekte van Dupuytren

#10
Beste Annie,

Wat een vervelend verhaal. Het is lastig antwoord te geven op jou vragen. Elke operatie is anders en zeker bij Dupuyten. Probeer de arts te spreken of dit normaal is, deze heeft jou geopereerd en weet exact hoe jou hand/ vinger er van binnen uit ziet. Wat bij mij bekend is, is dat je veel mag bewegen binnen de pijngrens. Als de pijn in rust aanwezig is, is het herstel proces nog bezig of een ontstekingsreactie die nog bezig is.

Succes! En geniet van de tijd in Spanje.