Mallet vinger, twijfel over behandeling

#1
Twee maanden geleden liep ik plotseling met een hangend vingertopje: een Mallet vinger.
Geen bot issue (röntgenfoto gemaakt). Wel erg onhandig, want het is de middelvinger rechts. Zelfs een pen vasthouden is al lastig.
Na een week begonnen bij de handtherapeut. Daar krijg je een maatwerk spalk. Elke week werd dat daar ook schoongemaakt, zowel vinger als spalk.
Ergens tijdens 3e of 4e week knikte het topje licht bij het opnieuw aandoen van de spalk. De therapeut zei: ja, dat gebeurt wel eens. (??)
De week daarna kreeg ik een nieuwe spalk aangemeten omdat mijn vinger wat opgezet was. Deze spalk leek mij de vinger niet helemaal recht te houden.
Inmiddels ben ik in week 3 van de revalidatie. Ik mag de spalk af en oefen met licht buigen rond steeds kleinere cilindervormen en probeer zo goed mogelijk te strekken.

Toch geeft de vinger de vorm van een zwanenhals. Bij ontspannen stand hangt het vingertopje nog iets en als ik probeer te strekken blijft het een afwijking van pakweg 10° van de vingertop naar het middelste kootje.

Ik twijfel dus over de aanpak. Maak ik me ten onrechte zorgen? Of moet ik naar een second opinion?

Re: Mallet vinger, twijfel over behandeling

#3
Voor wat het waard is...
Ik ben 2 dagen geleden terug gegaan en een andere therapeut concludeerde: waarschijnlijk onvoldoende hersteld én bij het tweede gewricht overstrekt.
Er is een beter passend spalkje gemaakt en die mag 2 weken aanblijven voordat ik opnieuw met revalidatie start.
Met andere woorden: 5 weken langer zoet met die mallet vinger.
Wordt vervolgd (althans voor mij)
cron