Middelvinger ontwricht telkens

#1
Hallo, mijn rechter middelvinger ontwricht nogal snel bij dagelijkse werkzaamheden die enige kracht vergen. Het betreft het middelste scharniergewricht. Zodra ik de motorgrasmaaier aantrek schiet het gewricht uit elkaar gepaard gaande met een pijnscheut en klapt dan weer terug in positie. Daarnaast rij ik ook motor. Na een tocht heb ik een week lang veel pijn en stijfheid in dit gewricht vanwege het vasthouden van het stuur (én gashandle). Dit fenomeen is iets van de laatste drie / vier jaren en wordt m.i. steeds erger. De handtherapeut weet niet wat er aan de hand is. Er is een echo gemaakt maar daarop zijn geen beschadigingen te zien. Het betreft alleen de rechter middelvinger, middelste gewricht. Andere vingers zijn niet aangedaan. Ik kan mij ook geen trauma herinneren.
Kunt u mij aangeven wat er eventueel aan de hand is en/of een orthese hier uitkomst kan bieden.

Met vriendelijke groet,

Vic Dreessen

Re: Middelvinger ontwricht telkens

#3
Fysiotherapeute schreef:
23 jul 2020, 15:06
Hoi vic,

Wat vervelend. Kan jou handentherapeut geen spalk maken voor deze klachten? De meeste handtherapeuten kunnen spalken op maat maken. Ook al is er geen oorzaak bekend, een spalk kan de klachten misschien wel verminderen of er voor zorgen dat hij niet meer uit de kom schiet.
Dank je voor het antwoord. Jawel de handtherapeut heeft een neopreen buisje op maat gemaakt voor de vinger. Dat geeft enige stabiliteit en verlichting. Echter hij komt niet tot een bevinding m.b.t. probleem. Groet, Vic.