gebroken pols, eventueel bandletsel

#1
Heb door een val op uitgestrekte handen de pols gebroken. Volgens h.a niet gebroken. Volgende dag toch foto's laten maken waaruit een verschoven breuk bleek. Door SEH gerepositioneerd. 5 weken gips gehad. Vandaag gips verwijderd en werd me gemeld dat er nog een breuk was geweest, in een handwortelbeentje.....

Tijdens de gipsperiode geconsulteerde handfysio, oordeelde aan de hand van een door mij getoonde röntgenfoto dat er ernstig vermoeden bestaat op bandletsel, ziekenhuis vindt dit voorbarig, dan had de radioloog dat gezien moeten hebben.... en adviseert over 2 weken een chirurg hierover te consulteren. Eventueel gescheurde band zou ook uit zichzelf kunnen herstellen.

Ik zit nu nog binnen de 6 weken grens waarover internet schrijft dat er dan nog operatief herstel kan plaats vinden aan de eventueel beschadigde band, na deze periode wordt met een pees uit de onderarm of kunststof gewerkt.

Wat is wijsheid nu te doen, wie te geloven?

Re: gebroken pols, eventueel bandletsel

#2
Beste,

Bandletsel is lastig vast te stellen op een röntgen, of eigenlijk gewoon onmogelijk. Voor zowel een fysiotherapeut als een radioloog. Maar een fysiotherapeut kijkt verder dan alleen de breuk. Naar aanleiding van positie van verschuiving kan zeker het vermoeden zijn op bandletsel. Maar zonder MRI of echo niet vast te stellen.

Een band groeit wel weer aan elkaar als er een brace of gips periode is geweest. Dus als er bandletsel is, wat best kan bij een verschoven breuk is dit vermoedelijk wel hersteld door de gips periode.

Opereren binnen 6 weken is nu echt onmogelijk. Mijn advies ga goed revalideren. Laat de handfysiotherapeut het goed onder controle houden en bij afwijkend beloop van herstel zal ik de hand verder laten onderzoeken.

Succes!