Opbouw na logesyndroom

#1
Beste lezer, fysiotherapeut,

In mijn onderarm heb ik last van het compartiment syndroom / logesyndroom. Deze is chronisch en ontstaan door overbelasting. Heel wat jaren terug heb ik dezelfde blessure opgelopen in mijn onderbenen door rennen en springen (chronisch). Omdat de klachten in mijn onderarm hetzelfde voelen en dus herkenbaar zijn, heb ik per direct de belasting verminderd. Om deze reden gaat het herstel (in rust) vrij vlot.

Toch wil ik het sporten over een aantal weken graag weer (intensief) oppakken. Het probleem is dat de spierfacie te strak komt te staan door het uitzetten van de spieren. Het leek mij logisch om het eerst op te bouwen met krachtoefeningen voor mijn onderarmen (knijpkrachtjes en powerball), alleen daardoor vergroot de spier juist nog meer. In mijn ogen zou ik dan tijdens de sportbelasting, zodra er extra bloed richting de spier wordt gestuwd, eerder aan mijn maximale rek van de spierfacie zitten.

Mijn vraag is dus: kan ik beter langzaam aan de spieren in mijn onderarm laten groeien en adapteren middels krachttraining, of kan ik beter weer rustig aan beginnen met sporten en de training steeds stoppen zodra de pijn terug komt? Bij optie 1 groeit de spier, bij optie 2 blijft de spier 'slank'.

Vriendelijke groet,
Karin

Re: Opbouw na logesyndroom

#2
Hoi Karin,

Compartiment syndroom is heel vervelend maar daar ben je zelf ervaringsdeskundige in zo te horen. Jou redenatie klopt zeker, het is de vraag wat wil je trainen? Wat is je doel? Welke sport?

Een spier wordt op 2 manieren "sterker" door betere en effectievere aansturing vanuit het zenuwstelsel of inderdaad door het vergroten van de spieren. Bij echte krachttraining krijg je direct tijdens het trainen verdikking in de spieren, als je de hersteltijd serieus neemt verdwijnt dit weer en kan je lichaam op deze manier aanpassen. De manier van krachttraining is hier wel van belang. Als je niet zozeer verdikking/ vergroting van de spier nodig hebt zal ik kiezen voor het effectiever laten aansturen dit is veel minder kans op overbelasting.

Daarnaast zal ik de fascie proberen te rekken en los te houden zodat deze meer kan hebben. Ook zal ik naar de gewrichten van de arm laten kijken of je niet door verkeerd bewegen te grote druk houdt in bepaalde spiergroepen. En goed functionerende gewrichten zorgen voor verminderde druk van de fascie, doordat de fascie ook gewrichten omvat.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie

Succes!
cron