rare pijn in mijn knie

#1
Ik ben Anna en ik heb al mijn hele leven slechte knieën. ik ben 14 bijna 15 jaar oud. Ik weeg onder! de 60 kilo en ik ben ongeveer 1,76 m ik ben best dun maar kan veel eten en ik sport best veel. 1x paardrijden 1x gym en 2x dansen.
in het begin van het schooljaar moest ik een loop doen van 3,5 kilometer rennen. Daardoor kan ik nu slecht rennen en na een paar meter heb ik al pijn in mijn knieën. Maar dat is dan in alle 2 nu heb ik het alleen in mijn rechter.

Nu aan het einde van het schooljaar heb ik sinds een paar dagen last van mijn rechter knie aan de binnenkant. Ik kan er niet op drukken want dan doet het geen pijn. De pijn word steeds erger en heb er heel erg veel last van. Bukken, de trap oplopen, rennen, gewoon lopen, zitten, heel soms liggen en als ik op dat been steun doet het hartstikke veel pijn. Ook loop ik soms mank omdat het gewoon ontzettend veel pijn doet.
Ik kan niet zomaar naar een dokter omdat mijn vader denkt te weten dat het gewoon een beetje overbelast is en dat ik dan een klein beetje afstand moet houden van rennen en iets rustiger aan moet doen. Helaas heb ik veel energie en doe ik soms gek. Ook zeur ik soms dat ik ergens pijn heb en nu geloven ze me niet dat ik veel pijn heb. oeps. Maar het vervelende is dat het nu al een paar dagen is en ik er steeds meer last van begin te krijgen.

Ik heb deze week ook nog sportdag en dan gaan we dansen, freerunnen en een bootcamp maar dan kan ik toch niet rustiger aandoen als ik dat leuk vind om te doen, veel energie heb, en ik het tegen niemand kan zeggen omdat ik niet naar de dokter ben geweest.

Weet iemand wat het kan zijn of wat ik ertegen doe of wat ik er mee aanmoet?
Ik weet het niet meer helaas.

Gr. Anna

Re: rare pijn in mijn knie

#2
Beste Anna,

Heel vervelend deze pijnklachten. Het moeilijkste is om rustig aan te doen als je bergen energie hebt dus begrijp je volkomen. Ik denk dat je vader wel een punt heeft dat het overbelast is, maar dat wil niet zeggen dat er niks aan gedaan kan worden. Zeker meiden op jou leeftijd die veel sporten zijn gebaad bij goede specifieke oefeningen om de benen wat sterker te maken zodat de knie wat meer kan hebben.
3,5 km hardlopen is best veel voor personen die dit nooit doen niet zozeer ten aanzien van de conditie, maar meer op spieren/ banden/ pezen. Dit is helaas een veel voorkomend probleem.

Het is tegenwoordig gewoon mogelijk om direct naar een fysiotherapeut te gaan, je hoeft helemaal niet naar de huisarts die kan hier weinig aan doen en stuurt je waarschijnlijk toch door naar een fysiotherapeut. Een fysiotherapeut die jou knie onderzocht heeft kan aangeven wat je wel kan doen zonder pijn te krijgen en wat je niet mag doen en jou oefeningen geven om dit op te gaan bouwen. Maar door jou knie goed te bekijken zijn er vaak mogelijkheden te vinden die je wel kan doen waardoor je energie toch kwijt kan maar de knie niet overbelast.

Succes!