degeneratie mensicus

#1
Ik heb al sinds 2 jaar af en aan last van mijn linker knie. Zonder oorzaak, (wel ben ik op 10 jarige leeftijd hard op mijn knie gevallen, ik ben nu 32)
Ook mijn rechterknie is wat gevoelig na lange bijvoorbeeld lange tijd staan en dan weer gaan zitten of andersom.
Nu blijkt dat ik een horizontale scheur heb in de achterhoorn van mediale meniscus van linker knie.
Als klachten heb ik vervelende pijnlijke steken in de knie en langs de knie (binnenzijde been). niet kunnen bukken of geheel strekken knie. Stramheid in de ochtend en na lange tijd in de zelfde houding te hebben gezeten. Na een ongeveer lopen van een kilometer worden de klachten erger. Ook kan ik niet met de knieën op elkaar liggen in bed. Dit is pijnlijk en er moet dan een kussentje tussen.
Nu heeft de orthopeed uitgesproken dat ik waarschijnlijk kraakbeenschade heb. Helaas heeft hij alleen de foto van de röntgen kunnen zien. MRI is in een ander ziekenhuis gemaakt en was op wonderbaarlijke wijze niet binnen.
Er word nu een kijkoperatie ingepland. Maar ik maak me wat zorgen. Ze kunnen die scheur natuurlijk aanpakken maar het kraakbeenschade zal dan toch blijven en komen de klachten dan ook weer terug? Ook ben ik bang voor mijn andere knie dat ik daar ook verdere klachten zal krijgen.
Heel graag hoor ik u mening hierover

Re: degeneratie mensicus

#3
Beste Tanja,

Heel vervelend van deze klachten en ik kan me voorstellen dat je zorgen maakt als er gezegd wordt dat er kraakbeenschade is. Gelukkig heeft de orthopeed waarschijnlijk gezegd en is er nog niks zekers. Dit zal na de kijkoperatie meer duidelijkheid geven.

Maar om meteen duidelijk te zijn, kraakbeenschade hoeft compleet geen klachten te geven. Er zijn veel mensen bekend met op de foto hele duidelijke kraakbeenschade zonder klachten. Hierbij is wel van belang waar de schade zit, en wat jou activiteiten patroon is.

Vraag na de operatie een digitaal operatieverslag van de orthopeed en neem deze mee als je gaat revalideren bij de fysiothereapeut. Deze kan hiermee jou meer duidelijkheid en inzicht verschaffen en gerichter behandelen. Het is helaas namelijk nog niet altijd zo dat dit verslag bij de fysiotherapeut terecht komt, terwijl het voor ons echt een meerwaarde is om patienten goed te informeren en te begeleiden.

Succes