Kniepijn beide knieën

#1
Na voorzichtig opstarten met hardlopen (3e sessie pas combi wandelen/hardlopen) en rekken sinds vorige week maandag in de loop van de dag na de sessie heftige pijn aan de binnenkant beide knieën net onder de knieschijf ontstaan. Lijkt op een eerdere overbelasting na hardlopen, toen alleen linker knie. Lopen (incl trap) is pijnlijk en niet lang > 30 minuten vol te houden. Straalt dan uit naar scheenbeen en kuit. Bij Zitten, fietsen en gestrekt been geen echt pijnlijk gevoel. Paar keer gekoeld met ijs. Had verwacht dat het nu wel minder zou worden, maar dat is niet het geval. Wat kan ik doen (oefeningen bijv) om herstel te bevorderen?

Re: Kniepijn beide knieën

#2
Beste Anja,

Ai, heel vervelend wil je lekker gaan hardlopen krijg je knie klachten. Ik zal u adviseren naar de (sport)fysiotherapeut gaan om te kijken wat de oorzaak is. Deze klachten zijn veel voorkomend maar kunnen veel verschillende oorzaken hebben wat ik zo niet kan achterhalen zonder de knie te zien. Het klinkt wel als een overbelasting, maar dan moet er gekeken worden naar de oorzaak hiervan. Zeker omdat u deze klachten al in mindere mate eerder heeft gehad kan het een probleem zijn in de knie, of niet juist aanspannen van de knie, te snel lopen, verkeerd looppatroon. Vermoedelijk speelt u knieschijf hierin een grote rol.

Omdat u al zo snel (3e sessie) deze klachten heeft gekregen kunt u waarschijnlijk veel bereiken met behulp van de fysiotherapeut om de knie juist te laten bewegen en sterk genoeg te krijgen.

Om herstel te bevorderen is rust de aangewezen oefening, eventueel kan tape wat verlichting geven.

Beterschap