pijn /geen pijn in knie en bovenbeen spieren

#1
Als ik langer dan 5 minuten gezeten of gelegen heb, heb ik behoorlijke pijn in de rechter knie en de aangrenzende dijbeen spier als ik opsta en het been strek (ook onbelast).
Lopen gaat dan moeilijk en is pijnlijk, zitten met een gekromd been doet geen pijn.
Wanneer ik na opstaan buig en strek bewegingen maak, kan de pijn ineens verdwijnen en kan ik uren/ kilometers lopen zonder pijn.
Vaak heb ik het gevoel dat er iets klikt/ schuift in de knie op het moment dat de pijn verdwijnt.
2 weken geleden heb ik een corticosteroiden injectie in de knie gehad, maar die heeft niets geholpen.
Wel duurt het sindsdien langer (soms uren) voordat de pijn er bij een beweging uitschiet.

Is er iemand die dit beeld bekend voorkomt?
Ik heb het idee, dat mijn huisarts, orhopeed en fysio therapeute zo iets nooit mee gemaakt hebben.

Re: pijn /geen pijn in knie en bovenbeen spieren

#2
Beste Dick,

Vervelend van uw knie. Aan uw verhaal te horen zijn er al onderzoeken geweest. zijn er al foto's of scan gemaakt? Met welke reden heeft u de corticosteroiden injectie gehad? Wat is de oorzaak van de klachten? Wordt de knie dik?

Het verhaal wat u nu zegt geeft mij te denken richting knie schijf problematiek, maar als de knie dik wordt is het iets anders. Als de corticosteroiden injectie wel iets gedaan heeft, wil zeggen dat er toch iets van ontsteking zit/ zat. Doet u iets aan sport? Zijn er nog klachten in de onderrug, heupen en of enkel?

Deze klachten komen bij meerder problemen in de knie voor en kan verschillende oorzaken hebben vandaar alle vragen.

Re: pijn /geen pijn in knie en bovenbeen spieren

#3
Beste fysiotherapeute,

Er is op mijn verzoek een rontgenfoto van de knie gemaakt.
Daarop is een kraakbeenrandje achter de knieschijf te zien, wat er normaal niet zou moeten zijn.
De orthopeed is er niet zeker van dat dat de oorzaak is.
De corticosteroiden injectie is door hem gegeven om de klacht nader te onderzoeken.
Ik vermoed dat de huisarts daarop aangedrongen heeft.
De knie wordt niet dik, uitwendig is er niets aan te zien.

Ik ben 73 jaar, sport niet echt, dagelijks 15-30 minuten fietsen op de hometrainer (doet nooit pijn) en een rondje van 1 a 2 km lopen door de buurt als ik geen pijn heb.

Zelf vraag ik me af of een los brokje kraakbeen de oorzaak kan zijn, omdat de pijn bij buig/strek bewegingen vaak ineens volledig verdwijnt (vandaag overigens voor het eerst niet).

Re: pijn /geen pijn in knie en bovenbeen spieren

#4
Beste Dick,

De klachten die u beschrijft komen wel overeen met problemen van de knieschijf. Deze glijdt als het ware elke keer bij buigen en strekken over het kniegewricht heen. Daarnaast geeft de knieschijf druk op de knie als de knie gebogen is. (bij zitten bijvoorbeeld) als er dan zoals op de foto blijkt wat irritatie te zitten kan dit zeker wel meespelen. Het is dan altijd de vraag waar die irritatie precies druk uitvoert op de knie. Het kan een kleine kraakbeenproblematiek zijn die veel klachten geeft doordat het net verkeerd zit.
Er is ook bewezen dat wat er op een foto gezien wordt niet overeen hoeft te komen met de klachten. Hiermee bedoel ik dat een fors kraakbeenletsel of slijtage geen klachten hoeft te geven, maar dat het ook andersom kan. Waar dit te maken mee heeft is niet bekend, zal algehele fitheid mee te maken hebben, lokalisatie en activiteiten patroon van degene.

Terug komend bij u verhaal, een los brokje kraakbeen geeft meestal vocht in de knie doordat dit irritatie geeft. Daarnaast krijg je door een los stukje kraakbeen dat de knie in 1x op slot schiet. Wat wil zeggen dat je (doordat het stukje klem zit) niet meer kan buigen of strekken. Zoals u het nu verteld is dit niet het geval en hoeft u zich daar geen zorgen over te maken.

Doordat het kraakbeendeffect achter de knieschijf zit is het lastig hier iets aan te doen vanuit de orthopeed. U doet eigenlijk al het juiste en dat is veel fietsen op de hometrainer of buiten met een heel licht verzet. veel omwentelingen weinig kracht, hierdoor maakt het gewricht smeermiddel aan. Daarnaast kunt u kijken of het verschil maakt in welke knie hoek/ buiging je zit of dat hier wat aan te veranderen is. Met minder gebogen knieën zitten of juist iets meer gebogen. Daarnaast kan de fysiotherapeut eventueel helpen met het los houden van de knieschijf, zorgen dat deze een juiste glijbeweging maakt over de knie. En er voor zorgen dat de knie een volledige strekken blijft houden. (of als dit nog niet het geval is dat de strekking weer volledig wordt)

Succes en beterschap