Re: beschadiging kraakbeen knie

#2
Beste Jessica,

Ja, kraakbeen kan niet meer herstellen. Dus gedurende de tijd zal het verergeren. Maar dit wil zeker niet zeggen dat je er klachten aan blijft houden. Vanaf je 25ste begint kraakbeen al door veroudering te verminderen, als er dan ooit een trauma is geweest heb je al snel graad 1 beschadiging.

Door veel te bewegen kun je beschadigingen zo lang mogelijk uitstellen. Klinkt raar, maar doordat je tijdens bewegen gewrichtsvloeistof produceert (soort olie) beweegt je gewricht beter en wordt het daardoor gevoed. In gewrichtsvloeistof zitten ook de nodige bouwstoffen om een gewricht zo sterk mogelijk te houden.

Re: beschadiging kraakbeen knie

#3
goedemorgen

ja ik heb die beschadiging opgelopen door een verkeersongeval daar had ik ook me heup op 2 plekken gebroken maar me knie heb de eerste klap opgevangen ik weet van me heup dat ik in de loop der jaren een nieuwe moet omdat het kraakbeen beschadigt is maar ik ben nog te jong 37 dus ze stellen het zo lang mogelijk uit maar ben nu ook bang dat ik in der loop de jaren problemen met die knie krijg door de beschadiging ik ervaar al pijn ervan vooral bij trap lopen af en toe dat er iest weg schiet achter me knieschijf en stijfheid soms

Re: beschadiging kraakbeen knie

#4
Beste Jessica,

Wat de toekomst brengt t.a.v jou knie zal de vraag blijven. Maar gezien de heup en knie een vrij directe relatie hebben zal het met elkaar verbonden zijn. Het enige wat je kan doen is het been zo sterk mogelijk houden en proberen dingen waarbij je knie overbelast wordt te vermijden. Traplopen, wandelen etc. zal je je hele leven blijven doen dus probeer hem zo sterk en goed mogelijk te houden.

Succes!