Knie

#1
Hallo,

Ik heb nu een aantal weken last van mijn knie. Het is ongeveer 6 weken geleden begonnen, na een week of vier was het bijna weg, maar inmiddels weer terug.
De pijn zit op een specifieke plek: aan de voorkant van mijn knie (de kant van mijn tenen) , naar de binennkant toe (naar mijn andere been) en vlak bij mijn knieschijf. Er is regelmatig een verdikking zichtbaar op deze plek, en prikken met mijn vinger is gevoelig.
Ik doe al ruim 15 jaar aan krachtsport. Ben in de maanden voorafgaand aan de klachten begonenn met hardlopen en door de pijn heen gelopen. Ik heb inmiddels (weet niet of dit al eerder zo was) de idee dat mijn linkerbeen (daar zit de pijn) kleiner is in spiermassa dan mijn rechterbeen.

De fysiotherapeut heeft me weinig kunnen adviseren, ze denkt aan meniscus maar kan niet vaststellen hoe en wat.

Enig idee?

TH

Re: Knie

#2
Beste TH,

Om jou beter te kunnen helpen heb ik wat meer informatie nodig, wat is jou leeftijd? En wanneer heb je de meeste klachten? Hoe heeft jou hardloop opbouw schema eruit gezien?

Meniscus klachten lijkt me zonder trauma niet waarschijnlijk, of door slijtage maar mijn aanname is dat je niet die leeftijd hebt, vandaar de leeftijd vraag :)
Als het lichaam ergens pijn heeft in het zogenaamde bewegingsapparaat is een natuurlijk proces dat er ergens spierafname gaat plaats vinden, dus het kan best zijn dat er spierafname is. Maar het kan ook zijn zoals je zelf al aangeeft dat dit al eerder was en misschien hierdoor aan die zijde ook klachten hebt gekregen? Het is altijd zoeken naar oorzaak gevolg. De pijnlocatie die je aangeeft zit wel inderdaad ter hoogte van de meniscus, maar ook de banden van de knieschijf zitten daar. Dit lijkt mij gezien jou verhaal aannemelijker.

Als dit het geval is, is het belangrijk om de oorzaak hiervan te achterhalen. Vermoedelijk overbelasting, maar waar die overbelasting vandaan komt moet jou fysiotherapeut samen met jou uitzoeken. Verkeerd looppatroon, te snel opgebouwd, toch tijdens jou krachttraining meer rechts dan links getraind, jou voetafwikkeling etc etc. dus vele factoren zijn van belang.

Succes!

Re: Knie

#3
Ik ben 36 jaar.

Krachttraining doe ik al 15 jaar. Vooral de eerste jaren zwaar. Nu nog 1 of 2 keer in de week. Squat (voor de knieklachten) nog wel iets boven de 200kg.
Hardlopen zonder schema. Proberen zo lang mogelijk te lopen met 8 a 9 km per uur.
Ben nu met beide gestopt. Tijdelijk even racefiets gepakt, levert echter - na afloop - flinke irritatie.

Oorzaak is belangrijk, maar hoe kom ik er van af?

Re: Knie

#4
Beste TH,

Hoe kom je er vanaf ten eerste het zwaarste wat er is: Rust! Je hebt duidelijk jou knie en vermoedelijk specifieker jou knieschijf overbelast en ook bij fietsen en zeker race fietsen blijft er forse belasting op de knie staan. Ik vermoed namelijk niet dat je rustig fietst op een race fietst. Dan maak je toch al snel 80-90 kniebuigingen per minuut met behoorlijk kracht erop.

Zoals ik het vanaf achter en bureau kan beoordelen zit het probleem in je knieschijf. Rust helpt en eventueel een tape om je knieschijf te ontlasten. Tape het niet zomaar in, wel even laten uitzoeken of en hoe je dan ingetaped moet worden. Daarnaast eventueel oefeningen om de knie sterker niet maken. En ja met 200 kg squaten zijn de bovenbenen zeker sterk, maar de sturing van de knieschijf kan dan als nog verstoord zijn. Dus bij sterk bedoelen wij ook een juiste coördinatie en de juiste aanspanning van de spieren op het juiste moment.

Dan vermoed ik dat je na een paar weken weer pijnvrij kan sporten. Dan moet je even kijken naar je doelen, als je toch wilt hardlopen laat een goede (sport) fysiotherapeut je lopen beoordelen en volg een schema, juist om deze klachten in het het vervolg te voorkomen.

Succes!