Voorste kruisband ruptuur

#1
Beste,

Ik ben een vrouw van 25 jaar.
Twee jaar geleden heb ik een ongeluk gehad en er was een voorste kruisband ruptuur en scheurtje in de meniscus geconstateerd bij mijn rechterbeen. Bij de fysio heb ik mijn bovenbeen getraind zodat die mijn knie zou opvangen. Een operatie was niet nodig, omdat ik niet aan teamsport deed zoals voetballen. Na twee jaar zak ik er soms nog doorheen wat pijn en lichte zwelling geeft de dag erna. Kan het kwaad voor mijn knie als ik er soms doorheen zak ? Dit gebeurd maar een of twee keer in de maand.


Groetjes

Re: Voorste kruisband ruptuur

#2
Beste Jozien,

Ik begrijp jou vragen, het is altijd lastig te zeggen wat voor schade het brengt. Maar zoals het op dit moment bekend is vanuit vele onderzoeken kan het wel kwaad als er elke keer als je er door heen gaan vocht komt in het gewricht. Dit tast namelijk het kraakbeen aan, waardoor vervroegde slijtage kan ontstaan.

Maar als je het goed leest, is de kans groter op vervroegde slijtage bij jou, maar het is en blijft een kans.

doe je wel aan een andere sport i.p.v. team sport?

Maar als je er door heen blijft gaan heb je nog steeds geen functionele stabiliteit in je knie (zoals therapeuten het mooi noemen) Vanuit jou korte verhaal heb je 2a3 opties.
- weer gaan trainen om hem stabiel te krijgen
- uitzoeken waar het door komt (meniscus of voorste kruisband)
- niks doen en afwachten

Het verschil tussen meniscus en voorste kruisband als oorzaak is voornamelijk van belang voor jou keuze nadien. een eventuele meniscus operatie is veel minder ingrijpend en veel minder lange revalidatie dan voorste kruisband.

Re: Voorste kruisband ruptuur

#3
Hallo

Ik heb een vraag,
ik ben vorig jaar door men knie gegaan met sporten (korfbal). toen heb ik best lang fysio gehad. De eerste wedstrijd die ik weer mee mocht doen ben ik er opnieuw doorheengegaan. toen nog langer fysio gehad met veldtrainingen en alles ging allemaal wel goed nog 2x vakerdoorheengegaan knie werd wel dik maar pijn snel weg! (met sporte droeg ik een kniekous)

Na de zomervakantie sportdag op school deden voetbal kwam met mijn knieen heel hard op de grond opnieuw pijn fysio ingetaped 2x daarna ging het weer goed

Ong nu 4 maanden geleden ben ik weer met korfballen door heen gegaan (laatste minuut van de wedstrijd) pijn was opzich naar paar dagen flink minder nog een keer opnieuw naar huisarts gegaan werd doorverwezen naar orthopeed kwam uit de mri scan dat voorste kruisband is ingescheurd (de kans is groot dat dat dus de eerste wedstrijd is gebeurd) kreeg 3 opties
1. Opperen
2. Scharnier brace
3. Niks doen

Ik doe best wel intensief sport ( ben meisje van 15) heb nu een scharnierbrace maar daar door kan je sommige beweging minder makkelijk maken...

Ik weet niet wat moet doen laten opperen (maar lang niet kunne sporten) of gewoon de brace houden wat adviseren jullie mij?

Re: Voorste kruisband ruptuur

#4
Beste Korfbal,

Wat vervelend van je knie. Wat ik zal adviseren is in ieder geval de optie dat je niet meer door je knie gaat. Elke keer dat je er doorheen gaat en de knie dik wordt is niet heel goed voor de knie. De brace is even wennen, maar de makkelijkste en snelste oplossing om lekker te kunnen blijven sporten. Opereren doen ze als je echt uitgegroeid bent en je zogenaamde groeischijven dicht zijn. Een operatie wordt daarom pas vaak uitgevoerd als degene 16 of ouder is. Omdat je 15 bent zal dit wel duidelijk besproken moeten worden.

Succes
cron