Buitenste knieband

#1
Dag forumleden,

Sinds november vorig jaar heb ik tijdens een voetbalwedstrijd een peesblessure opgelopen aan mijn rechter buitenste knieband. Op advies van de huisarts moest ik 4 a 6 weken rust nemen zodat de pezen zich konden herstellen. Begin dit jaar was ik weer begonnen met voetballen. Ik begon erg rustig. Ondanks het rustig opbouwen ging het weer mis. Weer dezelfde pijnlijke klachten op dezelfde plekken. Inmiddels doe ik krachttrainingen om mijn herstel te verbeteren, op advies van de huisarts. Tot nu toe is er eigenlijk nog niet veel verbeterd. Na 2 maanden was de pijn wel weg wanneer ik bijvoorbeeld liep of de knie strekte. Alleen afgelopen week was ik begonnen met een looptraining en nu is de pees weer erg gevoelig en irriteert het weer. Dit is nu zo'n 5 dagen geleden.
Mijn vraag is: zijn er ook andere mensen die deze blessure hebben opgelopen of hebben gehad? En wat jullie doen of hebben gedaan om te herstellen? En hoelang duurde het volledige herstel. Ik hoor graag meer!

Met vriendelijke groet,
Mats

Re: Buitenste knieband

#2
Beste Mats,

wat vervelend om te horen. Zo te horen gaat het om de buitenste knieband, meer informatie over deze blessure vind je op deze pagina; https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... and-letsel
Zoals je hier terug zult lezen is de buitenste knieband van grote waarde voor de stabiliteit van de knie, een blessure hieraan kan dan ook zorgen voor instabiliteit. Het is goed dat je het rustig aan hebt opgebouwd, en krachttraining is absoluut één van de onderdelen binnen de revalidatie. Maar zeker niet het enige onderdeel. Hoe lang de revalidatie in beslag neemt is afhankelijk van meerdere factoren zoals mate van getraindheid, gewenste niveau en frequentie van sporten, etc.
Wellicht is het verstandig om een fysiotherapeut te benaderen, die kunnen de behandeling exact afstemmen op jouw klachten en hulpvraag waardoor je meer inzicht hebt in je herstel.
Ik wens je veel succes met de revalidatie.

Met gezonde groet