Terugkerende klachten

#1
Goedemiddag,

Ik heb sinds januari 2022 last van mijn knie. Naar fysiotherapeut geweest en die vermoedde direct kraakbeenproblematiek of meniscus letsel.
Direct een verwijzing voor de orthopeed gevraagd bij de huisarts & gelukkig zonder problemen gekregen. Februari 2022 naar Bergman Kliniek in Naarden geweest, een röntgenfoto gekregen & daar was niks op te zien dus een MRI ingepland. Uit de MRI kreeg ik van de orthopeed als uitslag: onrustig weefsel achter de knieschijf & lichte ontsteking van de patella pees. Echter staat in mijn dossier erbij gezet door de radioloog: lichte hoogstand van de patella & kraakbeenschade in het caudale deel van de patella.

Vervolgens een half jaar lang aangemodderd met verschillende behandelingen: shockwave, Genutrain brace, rustige krachttraining onder begeleiding van fysio maar dit mocht allemaal niet baten. In augustus heb ik vervolgens een kijkoperatie gehad en hebben ze het volgende gedaan/geconstateerd:
- Plica (kapselplooi) lateraal verwijderd
- Oud littenweefsel bij mn kniepees verwijderd
- Kraakbeen achter de knieschijf glad gemaakt, hier was een graad 2 à 3 slijtage/schade te zien

Herstel van die operatie was heel moeizaam/langzaam, na 9 maanden kon ik eindelijk stoppen met fysio maar klachten zijn nooit 100% verdwenen. Echter was het wel acceptabel genoeg om mee te leven, maar sporten was enkel beperkt mogelijk (fietsen & krachttraining).

Nu heb ik sinds afgelopen december weer veel last van mijn knie, nog maar 1,5 jaar na mijn operatie. Ik ben weer langs mijn fysio geweest maar die gaf direct aan dat het niet spier/pees gerelateerd was en ik weer naar de orthopeed moest gaan. Hij adviseerde wel om eens naar een andere orthopeed te gaan voor een open nieuwe blik, nu ga ik dus niet naar Bergman maar naar Orthoparc. Hier staat de afspraak ingepland voor a.s. maandag met de orthopeed en afgelopen maandag hebben ze vast een MRI gemaakt. Ik ben dus heel benieuwd hoe nu verder en wat er uit de MRI komt!

Als er mensen zijn met ervaring over hoe snel het kraakbeen slijt/kan slijten achter de knieschijf hoor ik het heel graag! Ik ben nog maar 30 jaar en moet nog wel even met die knie... Slijtage komt waarschijnlijk (mede) door mijn historie als topsportster in samenwerking met de hoogstand van de patella (knieschijf).

P.S. Als mensen het leuk vinden om te sparren over knieklachten met lotgenoten kan je je aanmelden op de facebook groep Knie klachten :-)
cron