blijvende pijn na tuberositas transpositie

#1
hi, ik ben anna 18j en ik heb in mei de operatie tuberositas transpositie gehad aan mijn rechter knie waarbij de knieschijf mediaal is verplaatst. bij mijn linker knie is dit ook gedaan in januari, de uitkomsten hierbij waren zeer positief en ik had vrijwel geen last meer.

achtergrondinformatie:
ik was een fanatieke sporter met regelmatig knieblessures (fysiotherapeuten dachten dat dit kwam door de groei en verzwakte spieren) k heb in totaal ruim 3 jaar bij verschillende fysio’s gelopen met periodes dat het weer wat beter leek te gaan en daarna ging het altijd weer terug zoals het was. intussen dus helemaal gestopt met sporten omdat het niet meer ging. de pijn werd steeds erger en ik kom vrijwel niks meer doen, fietsen naar school was al te veel. uiteindelijk bij een orthopeed geweest en de TTTG afstand was afwijkend dus vandaar de operaties.

vraag:
bij mijn vorige knie operatie kon ik na 10 weken al sporten etc. zonder pijn. ik vraag mij dus af wat de pijn veroorzaakt nu bij mijn rechter knie. orthopeed denkt dat het de schroeven zijn die de pijn veroorzaken maar wilt hier verder over praten tijdens de geplande afspraak die in begin december staat, wat ik begrijp.
zelf dacht ik in het begin dat het ook de schroeven waren die voor pijn zorgen. ik merk dat ik dit links soms ook heb en de pijn kon ik wel met elkaar vergelijken.
gisteren heb ik na een aantal weken geen sport, weer geprobeerd te sporten en het ging niet bepaald goed maar ben vroegtijdig gestopt om de pijn te ontlopen.
vanmorgen werd ik wakker met echt een zeurend gevoel (deze pijn had ik altijd voorafgaand van de knie operaties).

ik denk zelf dus dat mn knieschijf nog steeds niet goed staat. als ik mijn knie buig maakt het echt enorme knak geluiden die ik ook voel. dit heb ik recent ook opgemerkt tijdens het fietsen dat ik het telkens voelde knakken. links heeft dit overigens niet als ik het buig.

voorafgaand van de operatie weet ik iig dat beide knieën altijd knakten etc. wanneer ik het ging buigen, wat ook verklaarbaar was aangezien mijn knieschijven te veel naar buiten stonden (woorden van de orthopeed)

Re: blijvende pijn na tuberositas transpositie

#2
Vervelend om te horen Anna. Het is sowieso verstandig om het sporten weer erg langzaam op te bouwen en eerst te zorgen dat het lichaam gewend is geraakt aan de nieuwe positie van de knieschijf. Zeker als je al zolang last hebt en niet hebt kunnen sporten zullen de spieren waarschijnlijk ook verzwakt zijn. Train deze dus eerst.

Verder zou ik inderdaad dezelfde vragen en zorgen met de orthopeed delen tijdens je afspraak. Wellicht kun je proberen de afspraak naar voren te halen zodat je eerder antwoord krijgt.