Meniscus scheur en extrusie

#1
Hallo

Mijn uitslag is bekend van de mri

Milde mediale degeneratie
Degeneratieve mediale meniscus
met degeneratieve scheur en
extrusie.

Nu belt de arts me pas over een paar dagen.
Natuurlijk ben ik nu nieuwsgierig want ik loop al heel lang met pijn. Ik begrijp hieruit dat ik een scbeur in me meniscus heb maar weet iemand wat ze bedoelen met extrusie. En wat evt de behandeling zou zijn . Heel erg bedankt

Re: Meniscus scheur en extrusie

#2
Hoi,

Je kunt beter wachten tot je arts het met je bespreekt.
Ik kan je wel vertellen wat die tekst betent, kun je zelf ook gemakkelijk opzoeken.

Milde degeneratie is lichte slijtage, een degeneratieve scheur is een scheur door slijtage en een extrusie is uitpuiling, dus waarschijnlijk drukt je meniscus op iets omdat hij wat uitpuilt waar hij gescheurd is.

Maar bovenstaande zegt nog niks over jou klachten of over de behandeling. Soms worden op een scan allerlei dingen benoemd,maar kun je dat niet altijd aan de klachten linken. Je arts kan je dus daarom beter vertellen wat dit in jou geval inhoudt.
De behandeling zal daar ook vanaf hangen.
Vaak is dat een kijkoperatie waarbij ze ter plekke "opruimen" wat ze tegen komen.
Ik heb dat in mijn enkel gehad. Toen kon de chirurg ook niet van tevoren zeggen wat er ging gebeuren of wat het herstel zou zijn, omdat ze dat pas kon zien nadat ze in de enkel gekeken had.
En dat kan soms ook nog betekenen dat een kijkoperatie een volledige operatie wordt, die dan later gepland gaat worden.

Groetjes Elise

Re: Meniscus scheur en extrusie

#3
Hoi Miss,

Helemaal met Elise eens, goede uitleg. Maar wacht op het telefoontje van de arts.

Alleen vaak betekend dit geen operatieve behandeling maar fysiotherapeutische. Het door middel van een operatie "opruimen" wordt steeds minder gedaan (vooral knie en schouder). Omdat zoals Elise zegt het beeld van de MRI en klachten samen bepalen wat er gebeurd. En een degeneratieve scheur, wat wil zeggen een scheur ontstaan door slijtage/ normale verouderingsproces geen indicatie is voor een operatie. Omdat op lange termijn dit vaak meer problemen geeft, en omdat onderzoek steeds weer bewijst dat fysiotherapeutisch en operatie dezelfde goede uitkomsten hebben op termijn van 3-6 maanden.

Maar welke behandeling voor jou het beste is, zal de arts bespreken. Er zijn meer factoren die hierin meespelen.

Succes
cron