Gescheurde meniscus

#1
Goedemiddag,

Ik heb begin september mijn knie verdraaid op het werk.
Op het moment dat het gebeurde, voelde ik een pijnscheut, deze was van korte duur en ik kon daarna mijn werkzaamheden weer oppakken.

Echter kreeg ik gedurende de dagen die verstreken meer last en na 14 dagen ben ik naar de huisarts gegaan. Deze heeft mijn verhaal aangehoord en er is besloten om een MRI te laten maken.

Hieruit is gekomen dat ik een scheurtje in mijn meniscus heb opgelopen. Hij gaf aan dat verholpen moest worden d.m.v. een kijkoperatie. Ik ben dan ook doorverwezen naar een kliniek. Ik heb op dat moment gevraagd fysio een optie zou kunnen zijn. De huisarts gaf aan dat ik krukken moest gaan halen en het niet teveel te belasten.

Na een aantal weken kon ik bij de kliniek terecht. Deze arts heeft mijn knie bekeken en gaf aan dat mijn knie en de spieren erg stijf waren. Ik moest eerst maar naar de fysio en na een aantal weken zouden we telefonisch contact hebben. Dit contact was vandaag. Ik doe mijn oefeningen en ga trouw naar de fysio. Er zit iets van vooruitgang in, maar kan mijn knie nog steeds niet volledig strekken en ook buigen lukt nog niet goed, dit is zelfs pijnlijk.

De arts gaf aan, dat ik hiermee door moet gaan en zelfs meerdere keren per week. Ook gaf hij aan dat met deze blessure veel mensen op den duur prima kunnen bewegen en er verder geen last meer van ervaren.

Is dit werkelijk waar? Of kan er in sommige gevallen alsnog een operatie volgen.
Wat is raadzaam om te doen? Ik ben best wanhopig op het moment, want het duurt al best een tijd en wat als mijn situatie niet verbeterd? De arts gaf mij de indruk en gaf het ook aan, als er een operatie zou volgen er misschien niets te zien zou zijn.

Moet ik terug naar de huisarts en om een second opinion vragen of op deze manier doorgaan. Over 6 weken moet ik pas weer terug naar deze arts..

Ik hoor graag jullie advies.

Met vriendelijke groet,

Simone

Re: Gescheurde meniscus

#2
Hoi Simone,

Dit is een heel herkenbaar verhaal.

Helaas gaat de begeleiding in de eerste fase niet goed, waardoor er vertraging optreedt.
Wetenschappelijk aangetoond en in de praktijk uitgewezen, dat een niet opereren net zo'n goede of betere resultaten geeft dan opereren. Wat gezien wordt op een MRI hoeft inderdaad niet te zien te zijn als ze met een kijkoperatie kijken.

En natuurlijk is soms nog een operatie nodig, maar juiste begeleiding, goede therapie is het beste wat je nu kan doen.

Daarnaast moet sowieso je knie kunnen strekken, voordat er überhaupt een operatie wordt gedaan. Een knie die niet kan strekken, opereren geeft vaak veel problemen.

Dus helaas, moet je even door deze fase heen. En is het noodzakelijk dat je knie gaat strekken en beter gaat buigen. Dan kun je ook pas goed revalideren.

Succes!