Meniscus operatie

#1
2,5 week geleden geholpen aan meniscus (stukje weggehaald)
Voor die tijd kon ik 11 weken mijn been niet strekken en buigen ,ze zeiden dat dat na twee weken moet lukken… niet dus.
Is dat normaal?
Ik heb ook een vkb ruptuur,heeft dat er ook mee te maken?
Mijn fysio zegt dat dat komt omdat mijn spieren en weefsels nu anders zijn omdat ik 11 weken een slot knie had.
Maak me toch een beetje zorgen.
Iemand ervaring?

Re: Meniscus operatie

#2
Hoi Daan,

Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Je bent geopereerd. Hoe is het nu met je knie? Kun je nu wel buigen en strekken?
Is de VKB ruptuur al lang? Hoe is deze gekomen?
Hoe is jou meniscusprobleem ontstaan?

Je VKB ruptuur komt niet doordat je spieren en weefsel nu anders is, (zo lees ik jou bericht namelijk) dit is onmogelijk.

Of het normaal is of niet, doet er nu toch niet veel toe. Na je operatie moet je de knie beter kunnen buigen en strekken. Er kunnen veel redenen zijn dat je de knie niet kan buigen en strekken. 11 weken is lang, maar zolang dat dit niet kwam door de meniscus zelf, is er niet echt een probleem.

Re: Meniscus operatie

#3
Sorry misschien niet helemaal duidelijk.
Ik ben tijdens de voorjaarsvakantie om ver geskied.
Ik kon niet meer op mijn knie staan nadat ik was
gevallen,na onderzoek en röntgenfoto’s zei de arts; binnenste knieband verrekt en mocht 2 dagen niet skiën.
Laatste 3 dagen nog geprobeerd met brace dan wel en dat ging redelijk.
Thuis gelijk naar fysio ,daar zeiden ze na 3 weken geen verbetering te zien;ik stuur je toch door naar huisarts.
Toen naar mri en daar bleek ik voorste kruisband te hebben afgescheurd,meniscus scheurtje ,botkneuzing en binnenste en buitenste knieband te hebben verrekt.
Ik heb 11 weken met een slot knie gelopen en ben nu 3 weken geleden geholpen aan mijn meniscus (daar zat een flapje los en dat zat tussen mijn kniegewricht (vandaar t slot)
Ik verwachtte sneller weer te kunnen buigen en strekken,maar dat is dus niet zo.
Mijn lieve fysio zegt dat dat echt nog even duurt omdat ik dat als het ware dat 3 maanden niet kon (weefsels en spieren zijn daar aan gewend geraakt als t ware)
Klinkt dit bekend? Of moet ik mij zorgen maken?

Re: Meniscus operatie

#4
Hoi Daan,

Als eerste, dit klinkt heel bekend :) hier hoef jij je geen zorgen over te maken.

Wat een heftig ongeval gehad poeh he, hopelijk herstellen de binnenste en buitenste kniebanden goed. Dat is essentieel voor een goede kniefunctie. Door het complexe karakter (kniebanden, kruisband, meniscus en botkneuzing) gaat het herstel ook echt langzamer dan na een "normale" meniscus operatie.

Maar het niet kunnen strekken komt inderdaad van 3 maanden dit al niet kunnen. Dan ben je wel laat geholpen aan de meniscus als dit het probleem was vanaf het begin af aan. Maar waarschijnlijk was dit niet zo makkelijk doordat er ook veel ander letsel zat.

Succes met revalideren