Hamstring Tendonitis

#1
Beste,

Alvast bedankt voor uw tijd.
Ik heb eergisteren een halve marathon gelopen, dit aan een rustig tempo, maar veel te snel opgebouwd (zoals u wellicht zo vaak hoort).
Hiervoor had ik 2 weken geleden 11 km gelopen en ervoor en er tussen kleinere looptrainingen tussen de 4-7 km. We kunnen hier dus wellicht bijna 100% zeker spreken over een overbelasting, te snel te veel.
Na het lopen zelf en tijdens het lopen heb ik geen klachten gehad, maar gisteren en vandaag voel ik een lichte pijn in de buitenkant/achterkant van de knie, boven de knieholte (bijna 100% zeker biceps femoris aanhechting op de plaats van de knie).

Wanneer voel ik de pijn:
Bij het uitvoeren van een leg curl.
Foam rollen van de hamstring (specifiek deel van biceps femoris bij de knie).
Naar beneden wandelen op een trap.

Ik heb bijvoorbeeld geen pijn bij:
Wandelen, squatten, lichte deadlifts

De pijn is zeer licht, zo kan ik alles perfect doen, maar ervaar wel dat dit irriteert tijdens bovenstaande bewegingen.

Met deze informatie kwam ik samen met jullie tool uit op een Hamstring Tendonitis. Kan dat kloppen?
Mijn bijkomende vraag hierbij is dan wat ik juist zou moeten doen:
- Krachttraining (doe ik normaal gezien standaard 2 keer per week), doe ik dit verder of laat ik het even rusten.
Indien ik krachttraining verder mag blijven doen, doe ik oefeningen zoals leg curl, hip thrust, deadlifts, of laat ik die even links liggen moest ik een lichte irritatie voelen.
- Stretchen, is het aangeraden om de hamstrings te stretchen, ik voel hierbij niet echt pijn als ik dit doe (al is het wel moeilijk om het exact te zeggen vermits je altijd wel een rek voelt bij het stretchen natuurlijk).
- Foam rollen / massage, zou je foam roller en massage aanraden van de aangedane hamstring?
- Lopen, kleine lichte looptrainingen 2-4 km zonder klachten, beter niet of geen probleem?

Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groeten, een grote fan van jullie website,
Kevin

Re: Hamstring Tendonitis

#2
Hoi Kevin,

Wat een zelfkennis heb je ;) een mooie overbelasting. Gelukkig is dit een overbelasting door één piekmoment, dit hersteld over het algemeen vrij snel. Mijn advies is dan ook, blijf in beweging en voorkom komende dagen hoge piekbelasting. Zoals hardlopen en springen. Maar 2-4 km hardlopen op lage intensiteit kan dus pijnvrij, dan mag dit gewoon. Pijn is hierin de bepalende factor.

Rekken, foamrollen zijn heel goed om te doen. Ook krachttraining mag je gewoon doen. Ik weet niet hoeveel herhalingen etc je doet, maar minder in intensiteit van de krachttraining. Je mag een pijnscore van ongeveer 3 hebben. Wat overeenkomt met voelen mag, pijn mag je niet ervaren.

Een overbelasting is niet erg, als je maar de rust neemt om te herstellen. Hierin is rust niet, niks doen, maar gedoseerd blijven bewegen. En neem de hersteltijd in acht. Dat is vaak 24 uur, bij hele zware krachttraining kan het 48 of 62 uur zijn. Maar zware krachttraining zal ik nu niet adviseren.

Ik weet niet hoeveel je traint.

- dag (krachttraining)
- dag rust (rustig wandelen/ zwemmen)
- hardlopen (2-4 km, minder snel)
- dag rust (wandelen/ zwemmen etc.)
- krachttraining.

Zoiets. :)

Succes