HELP! Voortdurend pijn aan geopereerde knie

#1
In juni 2020 heb ik een VKB reconstructie gehad met de patellapees. Revalidatie ging prima en was bijna klaar, tot verleden april. Niet alleen viel ik op de geopereerde knie, (dat leek niet heel ingrijpend, kwam bult op en die verdween weer snel), maar heb in die tijd ook nogal flink gesprongen bij de fysio en daarna bij mijn (vecht)sport. Sindsdien april is de pijn steeds erger geworden en nu is het helemaal mis. Pijn bij staan, bij lopen. Pijnscheuten, knellende pijn, hele been, alleen knie, zijkant, voorkant: geen peil op te trekken maar ik word er doodmoe van. Onderzoek, röntgen en MRI laten niks zien behalve een geslaagde operatie. Geen kraakbeen/meniscusschade, geen botkneuzing, niks. Iemand enig idee wat dit kan zijn? En vooral wat ik er aan kan doen?

Ik heb nu tramadol gekregen tegen de pijn en dat werkte uitstekend, alleen de bijwerkingen zijn zo heftig dat ik weer moest stoppen. Zijn er lotgenoten die ervaring hebben met een andere pijnstiller?

Groet!

Re: HELP! Voortdurend pijn aan geopereerde knie

#2
Hoi LJB,

vervelend dat je toch een terugslag ervaart aan de knie. Als je zegt pijn bij staan en lopen en 'pijn aan het hele been' is er dan nog steeds alleen pijn rondom de knie of ook in de heup of bekkenregio? Als het alleen de voorkant van de knie betreft kan het zijn dat het een irritatie van de patellapees (degene die gebruikt is voor de operatie) als reactie op de revalidatie. Voornamelijk bij herhaaldelijk springen en ook bij vechtsport kan die pees geregeld geïrriteerd raken. Meer over deze blessure (jumper's knee) kun je hier lezen: https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening/13/jumpers-knee
In ieder geval goed dat onderzoeken uitwijzen dat er inwendig met de banden niks aan de hand is, wellicht dat de fysiotherapeut zijn/haar behandelplan meer kan richten op de geïrriteerde pees, bijvoorbeeld met behulp van excentrische oefeningen, shockwave, taping (als dit allemaal nog niet gedaan is). Succes!

Mvg