Beide knieen MRI uitslagen

#1
Goedendag, ik heb al in meerde rubrieken wat advies gevraagd, maar vandaag heb ik als diagnose(s) van mijn beide knieen gekregen.
Ik heb veel pijn en instabi;iteit en gekraak met stijfheid.

Dit is eruit gekomen voor beide knieen : Ernstige degeneratieve meniscophatie van de mediale meniscus, Chondromalacie retropatellair focaal graad 4

en graad 4 mediaal.

Ik ben een man van 54, de huisarts zegt kunstgewrichten heeft geen zin, al je andere gewrichten zitten ook met hetzelfde probleem.

Wat kan ik het beste doen? Fietsen? Wandelen? Rusten? Wel of geen oefeningen? Mijn huisarts zegt mee leren leven, bij iedere stap die ik zet voel ik de boel langs elkaar heen schuren, en mijn knieen staan ten opzichte van mijn onder en bovenbeeen helemaal nar binnen gedraaid.

Kan ik nog meer schade aanrichten door te wandelen?

Dank u voor het antwoord

Re: Beide knieen MRI uitslagen

#2
Hoi Carl,

wat vervelend om te horen, alleen 'het mee leren leven' is altijd een vrij ruim advies. Persoonlijk zou ik je adviseren om langs een fysiotherapeut te gaan, deze kan samen met jou kijken naar de juiste activiteit passend bij jouw klachten en je (in de eerste fase of volledig) begeleiden. Om de druk op de knie te verminderen is dit in eerste instantie meestal fietsen liever dan wandelen. Je krijgt niet meer schade door te wandelen, het fietsen zal echter zeker in het begin bijdragen aan een verminderde irritatie van het kniegewricht. Hopelijk kun je hier wat mee. Een overzicht van fysiotherapeuten bij jou in de buurt vind je hier: https://www.hierhebikpijn.nl/praktijken Succes!

Mvg
cron