Voorste kruisband gescheurd en kniebot gekneusd

#1
Hallo 4 weken geleden hard gevallen van een skateboard en bij de val hoorde ik een harde knak alsof je een tak breekt. Ik kon niet meer staan op mijn been en mijn been leek los van mijn bovenbeen. Ziekenhuis deed moeilijk wilde niet dat ik kwam (lang leve corona) na veel zeuren mocht ik naar de huisartsenpost en maakte ze een foto. Op deze foto geen breuk te zien dus werd ik naar huis gestuurd met t bericht ga maar hoog liggen gaat t wel over. Ik kon niet mijn been buigen en niet strekken. Na een paar dagen flinke pijn huisarts gebeld kreeg een vervanger ook deze zei rust maar... Paar dagen later mijn eigen huisarts gebeld en die zei jij gaat naar een orthopeed en ik geef Tramadol voor je pijn. Paar dagen later heeft de orthopeed mij onderzocht en zei ik denk dat uw voorste kruisbanden zijn gescheurd maar maak een MRI deze gehad en dit kwam eruit...
Onverplaatste fractuur van het tibiale plateau met uitgebreide bot contusies voornamelijk posterolateraal maar eveneens impactiecomponent op de grens van het mediale tibiaplateau en eerder beperkte contusies in de condylen. Ruptuur van de ACL. Forse hydrops met sedimentatie passend bij haemarthrosis.
Gisteren bij de orthopeed geweest en hij zei dat t geen breuk betreft maar een zware kneuzing van mijn bot en de voorste kruisbanden gescheurd. Hij wilt niet opereren maar met fysio oplossen. Ik moet nu strekoefeningen doen en Als ik kan strekken dan kan de fysio verder mijn spieren versterken moet pas over 2 maanden terug naar de orthopeed ben ik dan nog steeds onstabiel dan wilt hij overwegen te opereren. Was t bij jullie ook zo'n gevecht? En welke oefeningen kan ik doen? Loop sinds de val met krukken dus 4 weken nu .
Groetjes sil (sorry voor t lange verhaal)

Re: Voorste kruisband gescheurd en kniebot gekneusd

#2
Beste Mausil,

Oei dat is echt enorm pech, na zo'n val.
Gelukkig is er nu een diagnose.

Dit gevecht is herkenbaar helaas, en echt afhankelijk van in eerste instantie huisarts (op een doorverwijzing) en daarna de orthopeed. Ik begrijp de orthopeed wel dat nu opereren geen optie is. Zolang je knie niet kan strekken is een operatie eigenlijk niet aan te raden. Ook met de kneuzing en zwelling in je knie is een operatie niet aan te raden.

Het belangrijkste nu is dat je strekking er volledig in komt. Zolang je strekking niet volledig is zal er vocht in blijven zitten, een strekking van de knie is enorm belangrijk voor een goed herstel. Je kneuzing moet ook nog enkele weken herstellen.

Maar uiteindelijk beslis jij of er geopereerd wordt of niet. Maar nu opereren is geen optie, dus nu rustig herstellen van de blessure. En dan bedenken wat je wilt t.a.v. opereren of niet opereren.

Re: Voorste kruisband gescheurd en kniebot gekneusd

#5
Hoi Mausil,

Zonder krukken moet ook zeker lukken in augustus.
De scheidslijn tussen fractuur en kneuzing is een grijs gebied. De MRI uitslag wordt geschreven door een radioloog. Deze gebruikt soms andere termen. En in de praktijk maakt het ook geen verschil. Alleen als een fractuur een probleem geeft (bijv. stukje los) dan wordt de behandeling anders.
Soms is een kneuzing (bij dit soort ongevallen) erger dan een fractuur, en geeft langer pijnklachten en vocht.
De eventuele fractuur is niet verplaatst, dus geneest gewoon. Een botcontusie heeft een langer hersteltijd nodig dan de fractuur. Dus de kneuzing zal je beperkende factor worden.

Dus ik begrijp je onbegrip, maar voor het herstel nu maakt het geen verschil. En anders de volgende keer gewoon vragen, waarom in het verslag wel fractuur staat en dit volgens de orthopeed niet zo is. Je mag best opheldering vragen. Vaak geeft dit al duidelijkheid.

Succes

Re: Voorste kruisband gescheurd en kniebot gekneusd

#6
Fysiotherapeute schreef:
03 jun 2021, 09:59
Hoi Mausil,

Zonder krukken moet ook zeker lukken in augustus.
De scheidslijn tussen fractuur en kneuzing is een grijs gebied. De MRI uitslag wordt geschreven door een radioloog. Deze gebruikt soms andere termen. En in de praktijk maakt het ook geen verschil. Alleen als een fractuur een probleem geeft (bijv. stukje los) dan wordt de behandeling anders.
Soms is een kneuzing (bij dit soort ongevallen) erger dan een fractuur, en geeft langer pijnklachten en vocht.
De eventuele fractuur is niet verplaatst, dus geneest gewoon. Een botcontusie heeft een langer hersteltijd nodig dan de fractuur. Dus de kneuzing zal je beperkende factor worden.

Dus ik begrijp je onbegrip, maar voor het herstel nu maakt het geen verschil. En anders de volgende keer gewoon vragen, waarom in het verslag wel fractuur staat en dit volgens de orthopeed niet zo is. Je mag best opheldering vragen. Vaak geeft dit al duidelijkheid.

Succes
Dankjewel voor je uitleg ben nu hard aan t oefenen en buiten heb ik nog 1 kruk nodig maar binnen oefen ik zonder. Mijn fysio heeft mij deze week gestrekt want dat kon mijn knie niet en dit oefen ik nu veel dan gaat t lopen een beetje gelukkig . de pijn heb ik Tramadol voor maar neem t alleen voor de nacht zodat ik wat kan slapen.