Meniscus 2 jaar lang pijn

#1
Ik ben 22 jaar en voetbalde altijd 3 keer in de week tot twee jaar geleden. Ik heb me rechter knie precies twee jaar geleden geblesseerd tijdens een voetbaltraining.

Ik had geen warming up gedaan en ben gelijk tegen een bal aan gaan schieten. Ik voelde een klik en het deed heel even flink zeer maar ik kon wel doorvoetballen. Tijdens de training had ik er geen last van. Pas tijdens het douchen en de dagen erna had ik er veel last. Ik had nog geen idee wat het was en dacht er met wat rust wel van af te komen. Ik ben toen 2 weken later weer het veld op gestapt en bij de eerste balcontact hoorde ik weer die ‘klik’ en ging het dus mis.

Ik ben toen de dag erna gelijk naar de huisarts gegaan en heb een foto laten maken van me knie. Vervolgens ben ik na de foto naar de fysio gegaan om daar weer aan me herstel te werken. Op de fotos was niks te zien maar de fysio wist al snel dat het de binnenkant van me rechter meniscus was door wat oefeningen. Hij zei dat er geen scheurtje in zat en gaf aan met wat oefeningen er wel van af te komen. Het ging inderdaad vrij snel erg goed en dacht dat ik er voorgoed wel van af was. Helaas heb ik mezelf tijdens het voetballen weer geblesseerd aan dezelfde knie. Dat was 6 weken na de fysio en in totaal 2 maanden na de huisarts bezoek.

Vervolgens ben ik weer naar de fysio gegaan en heb ik langer rust genomen en dezelfde oefeningen gedaan. Dit omdat me knie niet dik werd en ook niet opslot ging, dus er was geen sprake van een scheurtje.

Ik ben ongeveer na 4 maanden weer gaan voetballen en dacht er echt van af te zijn. Ik heb 3 weken kunnen voetballen maar toen ging het helaas weer mis. Ik baalde hier enorm van en besloot om nu echt een lange tijd rust te nemen met wat oefeningen.

De pijn werd alleen niet echt minder in me knie en dus besloot ik na een aantal maanden een afspraak tr maken bij de podoloog. Helaas kwam corona er even tussen en duurde het dus vrij lang voordat ik een afspraak kon maken. Precies een jaar nadat ik me knie voor het eerst bleseerde had ik een afspraak bij de podoloog. De pijn was eigenlijk wel weggegaan maar toch ben ik maar gegaan omdat ik van iemand anders wilde horen wat het nou precies is. Ik heb hier ook een foto laten maken en na 2 weken gaf de podoloog aan niks te zien in me knie en dat ik eigenlijk alles wel kon doen zolang ik maar uitkeek.

Ik heb nog even een maandje gewacht totdat ik dacht dat ik er zeker van was om weer te beginnen. Ook liep ik al een lange tijd hard en had ik me benen in de sportschool getraind. Richting de zomer van vorig jaar ben ik weer gaan voetballen. Dit ging weer 3 weken goed op de training. Totdat het helaas weer misging. Ik schoot de bal en voelde weer datzelfde gevoel in me knie. Het gekke is dat ik die dag en de dagen erna niet veel voelde, maar na 3 dagen begon de pijn weer aan de binnenkant van me rechterknie.

Op dit moment was ik er echt helemaal klaar mee en besloot ik om nu echt een lange tijd te stoppen met voetbal en me gaan richten op me herstel.

Na ongeveer een halfjaar voelde ik een lange tijd niks meer. Ik had ook een brace gekocht en dacht nu weer helemaal klaar te zijn om te gaan voetballen. Ik ben het rustig aan weer gaan proberen na maanden lang te hardlopen en me benen te hebben getraind. Het was augustus ongeveer dat ik het probeerde. Ik hield het nog geen week vol en ik raakte weer geblesseerd. Dit keer niet door een bal te schieten, maar ik viel heel lullig op de grond, maar me enkel zat vast in de grond dus ik verrekte me enkelband volledig en ging ook zwaar door me knie heen. Tot dat dag van vandaag heb ik hier nog steeds last van. Ik weet het op dit moment gewoon echt niet meer. Ik ben vorige maand nog naar de podoloog geweest, maar omdat me knie niet dik is en nooit op slot klachten heb gehad wil hij me ook niet helpen. Ik voel me echt door dit allemaal zeer slecht en kan me er echt goed over boos maken. Hoe kan het nou dat dit zo lang blijft en dat het niet hersteld kan worden.

Ik vraag echt om hulp, is dit bij iemand herkenbaar en wat zouden jullie doen? Wat is het volgens jullie?

Bedankt voor het lezen.

Groet,

Nico

Re: Meniscus 2 jaar lang pijn

#2
Hoi Nico,

Wat een ontzettend vervelend verhaal. En ik begrijp je frustratie volledig.

Heb jij ooit in de voorgeschiedenis een blessure aan je knie gehad (vanaf 12 jaar en ouder) Is jou knie ooit dik geweest nadat je met voetballen de klachten kreeg?

Een meniscus zonder problemen geeft inderdaad geen vocht, maar moet ook zeker hersteld zijn in deze periode op de manier hoe jij het hebt aangepakt? Is er ooit iets over gezicht over je knieband aan de binnenzijde? Deze loopt over je meniscus heen, dus kan nog al eens door elkaar gehaald worden helaas. https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... and-letsel

Maar als dit het probleem is, moet er of een structureel probleem zitten. Of ooit echt een knieblessure zijn geweest, waardoor deze band niet meer de stevigheid aan de binnenzijde geeft. Maar bij terugkerende problemen door tegen een bal aan schieten is dit wel een structuur in de knie die zwaar belast wordt. En als deze band eenmaal wat uitgerekt of beschadigd is, komt dit ook niet meer terug. Tenminste als dit niet direct goed behandeld wordt.

Wat ik je zal adviseren is om een afspraak bij een sportarts te maken. Dit moet wel via jouw huisarts. Een sportarts heeft veel ervaring en kan eventueel een MRI-scan of iets aanvragen. Op een foto is niets te zien, daar zijn alleen breuken en kraakbeenproblemen op zichtbaar, en dan moet je knie echt dik worden. Dus het is niet vreemd dat op de foto niets te zien was.

Succes!