Last van knie; hamstringpees schuift/plopt bij squat

#1
Sinds 2-3 maanden heb ik last van m’n knie. Door langzaam krachttraining op te bouwen wil ik de knie sterker maken. Ik merk dat als ik squat de buitenste pees van de hamstring verschuift als ik bijna horizontaal met m’n bovenbeen ben, een soort plop, en weer terugschiet als ik omhoog ga. Het is een vervelend en ongezond gevoel, hierdoor wil ik eigenlijk geen squats of andere diepe beenoefeningen doen. Ik heb verschillende breedtes en hoeken van de voeten geprobeerd, het blijft optreden.

Waar komt dit door, en hoe kom ik hier vanaf?

Re: Last van knie; hamstringpees schuift/plopt bij squat

#2
Hoi Chris,

Goed dat je begonnen met met krachttraining voor je benen. Wat je kan proberen is om heel bewust als je omhoog komt de hakken in de grond te duwen. Je tenen mogen bijna los komen van de grond. Hoe meer kracht je met je tenen zet, des te meer je vanuit je hamstring haalt. Hoe meer je de hakken in de grond duwt, des te meer kracht uit de quadriceps (voorzijde bovenbeen)

Laat even weten of dit werkt of niet, anders denk ik nog verder met je mee.

Re: Last van knie; hamstringpees schuift/plopt bij squat

#3
Dank je wel voor de reactie.

Bewust de hakken omlaag duwen maakt eigenlijk geen verschil voor het verschuiven van de pees.

Ik heb nog wat geëxperimenteerd: wat wel lijkt te helpen is de voeten op schouderbreedte, de voet van die knie redelijk ver naar buiten draai (ca. 20 graden) en de knie niet naar buiten duwen, alhoewel ik begreep dat dat juist goed is voor de knieën? En wat helpt is om niet teveel boven het been met de goede knie hangen, maar in het midden of iets boven de mindere knie.

Re: Last van knie; hamstringpees schuift/plopt bij squat

#4
Hoi Chris,

Er wordt inderdaad vaak gezegd dat de knieën naar buiten moeten en niet voor de tenen mogen komen tijdens het squaten. Maar dit is niet helemaal waar, of eigenlijk niet waar.
De bouw van je gewrichten bepalen voor de persoon de fijnste squat uitgangshouding. Dus prima als dit voor jou beter voelt.
Kijk ook maar eens naar professioneel gewicht heffen, alle knieën komen voor de tenen als ze maximaal kracht zetten, anders lukt het gewoon niet. Alleen dit moet goed opgebouwd worden.