Meniscusscheur een jaar na de operatie

#1
Een jaar geleden werd ik geopereerd aan een grote scheur in de meniscus aan de binnenkant van mijn rechterknie, achteraan. 3 maanden geleden voelde mijn knie eindelijk terug als normaal maar sinds enkele weken heb ik opnieuw vergelijkbare pijn in mijn knie, deze keer vooraan. Uit een MRI werd duidelijk dat ik een nieuwe scheur heb in de meniscus aan de binnenkant van mijn rechterknie, vooraan. Er is ook een verreking van een ligament. Ik vraag mij af hoe dat komt. Zowel de eerste keer als deze keer heb ik geen idee wat de meniscusscheur heeft veroorzaakt. Ik ben 27 jaar oud, heb een vrij normaal gewicht (70 kilo, 1m70), doe door corona geen sport (op wandelen en fietsen na, maar echt sport kun je dat niet noemen) en ik kan me geen moment herinneren waarop de pijn plots begon. Ik kan me dus geen moment voor de geest halen waarin de scheur zou kunnen zijn ontstaan.

Ik maak me grote zorgen, want als de scheuren ontstaan zonder ogenschijnlijke oorzaak is dat geen goed nieuws natuurlijk. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Is er een aandoening die ervoor zorgt dat je zwakkere meniscussen hebt of iets dergelijks?

Re: Meniscusscheur een jaar na de operatie

#2
Hoi SDM,

Uhm dat is een vreemd verhaal. Een meniscus scheur op jou leeftijd zonder oorzaak zal ik me ook zorgen gaan maken. In theorie betekend dit, dat je meniscus van niet de beste kwaliteit zijn. Spontane meniscusscheuren ontstaan vaak op oudere leeftijd, als de kwaliteit afneemt. Maar dan worden ze vaak ook niet gehecht, omdat de kwaliteit dit niet toelaat. En dat is bij jou wel gedaan. Waaruit blijkt dat de orthopeed wel het idee had dat je meniscus van goede kwaliteit is.

Wat ik persoonlijk zou uitzoeken is of er een reumatische aandoening aanwezig is. Komt dit in de familie voor? Een bloedonderzoek kan je uitsluitsel hiervan geven, als hier niets vreemds uit naar voren komt. Ben je de pechvogel, waarvan de uitzondering de regel bevestigd. En zullen ze echt spontaan zijn ontstaan, ook al is dat heel vreemd.

Succes!