Knie meniscus

#1
Goeieavond,

Ik ben een vrouw van 20 jaar en heb al 5 jaar lang een knieblessure. In 2017 heb ik na 3x patella luxatie een operatie ondergaan:tuberositas transpositie. Maar nu 3 jaar later heb ik een probleem met de laterale meniscus van diezelfde linker knie. Ik loop hier nu al sinds januari mee van dit jaar. In maart naar mijn vertrouwde orthopeed gegaan die zei gelijk dat ik een mri scan kreeg. Daaruit blijkt verdenking op een scheur in de laterale voorhoorn meniscus. En nog iets van chondraal letsel. Maar heb nu 7 maanden later nog steeds last hiervan en ik moest naar de fysio maar dat helpt niet echt ben daar sinds mei mee bezig maar er verbeterd niks. De sportschool ga ik 3x heen om toch te oefenen maar daarna word me knie heel dik zelfs na het slapen word mijn knie dik hoe kan dit? Moest in september terug komen maar omdat ik merk dat er geen vooruitgang in zit mag ik in augustus terug komen. Der zit soms wat klem in me knieholte waardoor ik dan midden in de woonkamer of waar ik dan ook ben moet blijven staan omdat ik dan niet verder kan lopen. Fietsen gaat wel maar krijg na 5 minuten al pijn. Ik doe een sport opleiding waarbij ik eind augustus weer mee start en wil wel graag weer pijnvrij kunnen sporten wat kan ik doen tegen de pijn en zwelling gebruik al veel ibruprofen maar dat helpt ook niet

Re: Knie meniscus

#2
goede avond,

Wat vervelend van jou knie. Is het bekend hoe je aan het chondraal letsel komt? Dit is een behoorlijk heftige blessure, waarbij het herstel langzaam gaat. Het chondraalletsel kan al jou klachten wel verklaren. De scheur in de meniscus heb je normaal gesproken veel minder last van, en moet door oefeningen na enkele maanden zeker goed gaan. Zeker gezien jou sport activiteiten, waardoor ik er vanuit ga dat je fit bent :)
chondraalletsel kan 1 tot 2 jaar duren, en is heel afhankelijk waar het letsel precies zit. Maar bij overbelasting geeft dit direct een dikke knie, en vertraagd herstel. Je moet bij dit soort letsels echt luisteren naar je knie. Dus pijn en dikke knie is zo min mogelijk toegestaan.

Weet je waar het chondraalletsel precies zit?

Succes met het herstel!

Re: Knie meniscus

#3
Fysiotherapeute schreef:
19 jul 2020, 20:24
goede avond,

Wat vervelend van jou knie. Is het bekend hoe je aan het chondraal letsel komt? Dit is een behoorlijk heftige blessure, waarbij het herstel langzaam gaat. Het chondraalletsel kan al jou klachten wel verklaren. De scheur in de meniscus heb je normaal gesproken veel minder last van, en moet door oefeningen na enkele maanden zeker goed gaan. Zeker gezien jou sport activiteiten, waardoor ik er vanuit ga dat je fit bent :)
chondraalletsel kan 1 tot 2 jaar duren, en is heel afhankelijk waar het letsel precies zit. Maar bij overbelasting geeft dit direct een dikke knie, en vertraagd herstel. Je moet bij dit soort letsels echt luisteren naar je knie. Dus pijn en dikke knie is zo min mogelijk toegestaan.

Weet je waar het chondraalletsel precies zit?

Succes met het herstel!

Ik lees het even voor wat er staat in mijnolvg app bij resultaten:chondraal letsel laterale femurcondyl met focaal oedeem in de laterale femurcondyl. Hij schiet vaak op slot is dat iets van de meniscus of heeft dat ook te maken met chondraal letsel? Heb trouwens vooraf geen trauma gehad het is ineens ontstaan het scheurtje/scheur in de meniscus.

Re: Knie meniscus

#4
Anoniem schreef:
19 jul 2020, 20:47
Ik lees het even voor wat er staat in mijnolvg app bij resultaten:chondraal letsel laterale femurcondyl met focaal oedeem in de laterale femurcondyl. Hij schiet vaak op slot is dat iets van de meniscus of heeft dat ook te maken met chondraal letsel? Heb trouwens vooraf geen trauma gehad het is ineens ontstaan het scheurtje/scheur in de meniscus.
Heb trouwens ook het gevoel dat mijn knieschijf weer wat losser zit want hij beweegt vaak met buigen en strekken weer naar de buitenkant dat heb ik ook pas sinds januari het is 3 jaar echt goed geweest maar heb volgens de fysio nog steeds bewegingsangst omdat ik nog veel niet durf omdat het zovaak is gebeurd en ik constant bij een oefening denk dat het weer mis gaat terwijl het niet kan door die operatie. Hij is in 2015 tijdens korfbaltraining uit de kom gegaan en 2x bij fysio in 2016. Ik zou graag na 5 jaar weer willen korfballen maar nu door mijn meniscus kan ik het mog langer uitstellen. Wat kan ik doen tegen de bewegingsangst voor het inzetten van mijn linker knie? Mis ook nog 40% kracht in me linker knie ten opzichte van rechts die krijgt tijdens een legpress 40kg weg en links nog maar net 10kg

Re: Knie meniscus

#5
Hoi,

Het is niet vreemd dat je bewegingsangst hebt gekregen gezien je geschiedenis, hier is weinig aan te doen. Behalve te bewegen en te ervaren dat, dat goed gaat. Maar dat je been zo weinig kracht heeft, zal eerder komen door het chondraalletsel.

De graad van het chondraalletsel wordt dus niet besproken. Chondraalletsel is letsel van het kraakbeen. Dit kan zorgen voor scheurtjes, flapjes of los zittende stukjes. Dan zijn jou slotklachten hieruit te verklaren. Maar ook je meniscus kan deze problemen veroorzaken. Gezien jou verhaal zal ik het eerder aan het chondraalletsel koppelen, omdat een meniscus meestal wel goed hersteld.

chondraalletsel duurt echt lang voordat, dat goed gaat. Hiervoor is rust belangrijk (eventueel gips) en bewegen zonder belasting. Dus geen legpress, vermoedelijk heeft jou lichaam er al voor gezorgd dat je de knie ontziet doordat er zo'n krachtverschil is ontstaan.
Chondraalletsel met oedeem is echt een blessure waar je voorzichtig mee moet zijn. Het oedeem wil zeggen dat je elke keer het beschadigde kraakbeen teveel belast.

Als ik jou was, zal ik aan je arts vragen hoe het zit met het chondraaletsel hoe ernstig dit is. En eventueel een second opinion. Het chondraalletsel kan ontstaan na luxaties van je knieschijf.

succes!