Vragen over patellofemoraal pijnsyndroom?

#1
Hoi allemaal

Ik ben een nieuwe gebruiker en afgelopen week ben ik gediagnosticeerd met patellofemoraal pijnsyndroom oftewel lopersknie. Hoewel mijn huisarts zei dat het vrij onschuldig is lees ik op internet allerlei verhalen over mensen die beweren dat het wel 10 jaar kan duren en dat het hun leven beheerst en verpest. Is dat waar? En ik hoop met autorijlessen (schakelauto) te beginnen wanneer de coranacrisis voorbij is en mijn vraag is of het invloed daarop heeft aangezien de benen woren gebruikt tijdens het autorijden. Alvast bedankt.

Re: Vragen over patellofemoraal pijnsyndroom?

#4
Fysiotherapeute schreef:
28 jun 2020, 19:10
Hoi Nina,

Vervelend van je knieklachten, maar patellafemoraal pijnsyndroom en lopersknie zijn twee verschillende diagnoses.

https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... jnsyndroom
https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... e-syndroom

Dus het is handig om te weten wat nu daadwerkelijk je diagnose is. Dan kan ik je verder van advies voorzien

Bedankt voor u reactie

Mijn huisharts zei dat het patellofemoraal pijnsyndroom is. Ik dacht dat lopersknie een synoniem was voor PFPS maar blijkbaar is dat niet het geval. Mijn fout.

Re: Vragen over patellofemoraal pijnsyndroom?

#5
Kristine schreef:
28 jun 2020, 19:31
Beste,
Mag ik knie oefeningen doen als ik krakende pijn heb? Kan ik niet kwaad dat geluid uit mijn knie kan mijn kraakbeen kapot doen? Alvast bedankt.
Hoi Kristine,

Krakende knieën kunnen in principe geen kwaad. Als het kraken pijn doet is mijn advies om je knieën te laten nakijken door een fysiotherapeut. Of wanneer je meer vertelt over het ontstaan, beloop en wanneer je klachten hebt kan ik je hierin beter adviseren.

Re: Vragen over patellofemoraal pijnsyndroom?

#6
Nina schreef:
28 jun 2020, 20:26
Bedankt voor u reactie

Mijn huisharts zei dat het patellofemoraal pijnsyndroom is. Ik dacht dat lopersknie een synoniem was voor PFPS maar blijkbaar is dat niet het geval. Mijn fout.
Hoi Nina,

Dit wordt veel door elkaar gebruikt. Patellofemoraal pijnsyndroom kan lang duren, maar dit hoeft zeker niet. Het is wel afhankelijk van je eigen input hierin. Je mag gewoon alles doen met PFPS. Dus ook autorijden, maar wanneer de pijn te hevig is, zal ik het afraden. Omdat je door de pijn anders gaat bewegen, en hevige pijn tijdens het autorijden is niet echt heel veilig.

Op internet lees je helaas altijd de meest vervelende verhalen. Deze mensen nemen ook de tijd om iets op internet te zetten. Mensen bij wie het goed gaat nemen hier niet de tijd voor. Dit is logisch, maar de meeste mensen hebben na een tijdje helemaal geen last meer van pfps. Dus laat je niet ontmoedigen, probeer je benen lekker te blijven trainen. Het trainen van je beenspieren is de enige effectieve behandeling. En dit helpt niet van de een op de andere dag, volhouden is hierin het belangrijkste.

succes!

Re: Vragen over patellofemoraal pijnsyndroom?

#7
Fysiotherapeute schreef:
29 jun 2020, 22:12
Hoi Nina,

Dit wordt veel door elkaar gebruikt. Patellofemoraal pijnsyndroom kan lang duren, maar dit hoeft zeker niet. Het is wel afhankelijk van je eigen input hierin. Je mag gewoon alles doen met PFPS. Dus ook autorijden, maar wanneer de pijn te hevig is, zal ik het afraden. Omdat je door de pijn anders gaat bewegen, en hevige pijn tijdens het autorijden is niet echt heel veilig.

Op internet lees je helaas altijd de meest vervelende verhalen. Deze mensen nemen ook de tijd om iets op internet te zetten. Mensen bij wie het goed gaat nemen hier niet de tijd voor. Dit is logisch, maar de meeste mensen hebben na een tijdje helemaal geen last meer van pfps. Dus laat je niet ontmoedigen, probeer je benen lekker te blijven trainen. Het trainen van je beenspieren is de enige effectieve behandeling. En dit helpt niet van de een op de andere dag, volhouden is hierin het belangrijkste.

succes!
Uw antwoord en uitleg heeft mij gerustgesteld. Heel erg bedankt!

Re: Vragen over patellofemoraal pijnsyndroom?

#9
Hallo,

Ik ben 17 en loop al 3 jaar met het PFPS. Het is een periode minder geweest, toen dacht ik ook echt dat het weg was. Helaas is het nu weer 3 maanden terug. Ik heb ook al van alles geprobeerd Fysio, huisarts, ziekenhuis, shockwave therapie, dry needling en een speciale sport masseur. Op dit moment loop ik alleen bij de fysio, waar we de bovenbeen spieren sterker maken. Maar ik merk nog niet zo veel verschil en de oefeningen die ik moet doen zijn meestal ook niet prettig. Op sommige momenten kan ik wel janken, omdat ik zo veel last heb en er gewoon klaar mee wil zijn.

Maar ik merk wel dat ik er ergens een beetje ben mee leren leven. En ja ik ben ook bezig met mij rijbewijs, sommige dagen voelt het niet zo fijn, maar meestal gaat dat wel gewoon.
Als je naar de fysio gaat, vraag daar een bewijs briefje dat je niet mee mag doen aan ren sporten bij gym. Dat heb ik toen ook gedaan. Ik weet dat het niet leuk is om op de bank te zitten, maar het is beter voor je knieën.
Ik heb ook gelezen dat 6 op de 10 mensen vaak maar 1 jaar er last van hebben. Dus dat zijn er best veel. (Helaas ben ik niet die gelukkige).

Wat ik iedereen wil mee geven zodra ze last hebben van de knieën, ga zo snel mogelijk naar de fysio, want hoe eerder je er iets aan doe hoe sneller je er weer van af bent.

Sterkte voor iedereen die er ook mee rond loopt.

Groetjes

Re: Vragen over patellofemoraal pijnsyndroom?

#10
Na lang zoeken kwam ik op deze pagina terecht. Ik heb al maanden last van krakende/knarsende knieën als ik de trap afloopt. Het is echt een herrie-ik schaam mij dood. Tot een paar maanden terug was er nog geen pijn bij maar nu voel ik na het wandelen een soort zeurende pijn in mijn kuit. Heel vervelend. Ik schreeuw het niet uit van de pijn maar als ik op de bank lig dan trekt het mijn aandacht. Verder heb ik sinds een 2 maanden tijdens het wandelen dat mijn rechterheupspier op 'slot' raakt tijdens het wandelen.
Herkent iemand deze klachten of ben ik de enige?