Stekende pijn na cortisone-injectie knie

#1
Hoi allemaal.

Ik ben Jaimie 29 jaar en had al een tijd last van pijn aan mijn patellapees/tibian tubercle.
Ontstekingsremmers werkten niet en nu heb ik een kleine 2 weken terug een cortisone injectie gekregen rond die pees.
Nu de eerste dagen lekker pijnvrij. Maar de laatste dagen komt daar soms een stekende pijn/gevoel in, terwijl ik gewoon wandelen of in de zetel zit. De dokter zei me dat dat normaal is aangezien de cortisone die pees en de zenuwen die daarrond liggen 'activeert' en dit 6-9 weken kan duren. Sporten kan ik pijnvrij buiten die occasionele steken dan.
Ik vroeg me af of er nog mensen dit al ervaren hebben?groetjes

Re: Stekende pijn na cortisone-injectie knie

#2
Hoi Jaimie,

Mijn ervaring als fysiotherapeut is dat zo'n injectie vrij weinig effect heeft. En als de pijn terug komt, dit een slecht teken is voor het verdere beloop. Een injectie die goed gezet is en zinvol is, werkt meteen en blijft werken.
Het is alleen symptoom bestrijding, het is dus de vraag waarom je deze klachten hebt gekregen, en pak je de oorzaak ook meteen aan?

Een cortisone injectie is een pijnstiller en ontstekingsremmer. De pijnstiller doet direct zijn werk. Of de ontstekingsremmer zijn werk doeen is de vraag. Is er wel sprake van een ontsteking? Is er een echo of iets dergelijks van jou pees gemaakt?

Oefentherapie op verbetering van peesweefsel is vaak het effectiefste, alleen dit kost tijd. Zeker oefentherapie in combinatie met een cortisone injectie kan heel goed werken.

Succes!

Re: Stekende pijn na cortisone-injectie knie

#3
Hoi,

Nee er is nooit een echo of dergelijke gemaakt. Aan de hand van mijn symptomen hebben zowel mijn arts als mijn kinesist die diagsnose gesteld.

De injectie heeft naar mijn mening wel geholpen aangezien ik volledig pijnvrij kan sporten. Ik ga dagelijks op mijn crosstrainer en hier heb ik ook geen enkele reactie op.
De laatste dagen ga ik weer joggen en ook dit is volledig pijnvrij. Zelfs squatten (bodyweight) gaat perfect.
Het vreemde is, hoe minder ik op een dag beweeg hoe meer ik die occasionele 'steek' krijg. Die is ook even snel weg als dat hij gekomen is. Vooral savonds laat in de zetel durft dat opspelen. Maar op de duur denk je dat het tussen je oren zit.

Mvg
Jaimie