Pijn binnen in knie bij erop zitten

#1
Gisteren ging ik zitten op een stoel met mijn linker knie naar binnen gebogen onder mij. Ik voelde toen een heel gek gevoel in mijn knie, alsof er ergens aan getrokken werd. Misschien dat er toen een verrekking opgetreden is ergens want het deed ook pijn. Ik ken iemand met kruisbandletsel dus ik heb voor de zekerheid meteen mijn knie 20 minuten gekoeld. Mijn knie is niet blauw of opgezwollen geweest. Het doet geen pijn om te lopen of wanneer ik mijn knie aanraak. Wanneer ik op mijn knieën ga zitten en met mijn billen op mijn voeten zit voel ik dezelfde pijn weer. De pijn zit dieper in mijn knie, recht onder mijn knieschijf. Uit de fysiocheck kwam 37% kans op voorste kruisband letsel.

Wat is nu de slimste aanpak? Maandag de fysio bellen lijkt me sowieso een goeie, maar is het belangrijk dat ik bepaalde bewegingen niet maak? En zou het inderdaad een kruisband kunnen zijn die misschien is opgerekt of waar een klein scheurtje in zit?

Re: Pijn binnen in knie bij erop zitten

#3
Hoi Kniepijn,

Om je meteen gerust te stellen, nee het kan je kruisband niet zijn.
Zolang er geen vocht in je knie is ontstaan is er ook niets kapot in je knie zelf.
Het meest voor de hand liggend probleem zou je meniscus zijn. Deze zit verweven met het gewrichtskapsel en kan als een soort verrekking voelen wanneer heel veel druk op komt. Ook wanneer je op je knieën zit met je billen op je hakken zet je veel druk op de meniscus. Dit kan jou pijn in je knie verklaren. De meniscus zit in je gehele kniegewricht, waardoor de pijn op veel verschillende plekken in je knie gevoeld kan worden.

Maar zolang er geen vocht is, is de meniscus niet kapot. Om hem toch wat rust te geven is het verstandig om hurkzit te vermijden, evenals op je knieën zitten met je hakken op je billen. Dus eigenlijk de grote knie buigingen vermijden. Ook kleermaker zit kun je beter vermijden.

Hopelijk geeft het je wat meer duidelijkheid