Pijn in knieholte bij het lopen

#1
Vraag: ik krijg erge pijn in mijn knieholte tijdens het lopen. Deze klacht nu ruim 3 weken. Gebruik dagelijks 3a4x paracetamol 1000mg. Voorgeschiedenis, bijna 2jaar geleden mijn bovenbeen( net boven de knie verbrijzeld) . Bot aangroei gaat traag waardoor ik langere afstanden nog met een kruk of rollator moet lopen. Bij buigen of strekken van de knie geen klachten,onstaat na een paar stappen te hebben gedaan, dan erge pijn in de knieholte met uitstralingen door het gehele kniegebied. Kom hierdoor nog minder buiten om de pijn te vermijden. Huisarts wel geraadpleegd, advies paracetamol. Mijn vraag is nu "moet ik opnieuw bellen( zeker in deze moeilijke tijd) of zal het vanzelf over kunnen gaan.

Re: Pijn in knieholte bij het lopen

#2
Beste oagroen,

Wat vervelend van je klachten. Ben je nog onder behandeling/ controle bij een fysiotherapeut na jou revalidatie van het verbrijzelde been?

Vermoedelijk heb je een heel ander looppatroon "aangeleerd" door je geschiedenis. Je lichaam past zich erop aan. Hierin heb je vermoedelijk een overbelasting gecreëerd rondom je kniegewricht. Het meest voor de hand liggende is dat je knie wel kan strekken (is dit helemaal volledig?) maar dat je heup niet strekt tijdens het lopen. Als mensen pijn hebben, gaan ze meestal kleinere stappen zetten. Hierdoor krijgen je hamstring (spieren aan de achterzijde) het zwaar. Dit kan jou klacht verklaren.

De huisarts kan hier weinig aan doen, is er een fysiotherapeut bij jou in de buurt open voor videobellen? Deze kan zelfs digitaal wel redelijk moeten kunnen beoordelen of het een disbalans in de spieren is. Dit moet daarna getraind worden. Dit kan ook al digitaal door oefeningen, om na deze periode eventueel wel fysiek te behandelen door je heup, bekken, onderrug etc. ook te onderzoeken. Hier zullen zeker aanpassingen zijn ontstaan in twee jaar. Sommige aanpassingen zijn juist goed, andere juist minder goed.

Succes!