hevige pijn na overeind komen na hurken en gevoel van door knie zakken.

#1
hallo,

ik kamp sinds enige tijd met veel verschillende klachten aan 1 knie,
Nu is er laatst mij wat voorgevallen,
op mijn werk(vakkenvullen) stond ik op nadat ik even gehurkt(geknield) heb moeten zitten.
Nadat had ik een hevige pijn ik voelde wel iets knappen of ploppen, ik kon toen even hooguit 5 a 10 minuten niet gaan lopen,
ik heb toen wel even tranen gehad in mijn ogen van de pijn, en even mijn knie beetgepakt.

En ook had ik vandaag,tijdens het werken( niet gehurkt gezeten) een gevoel gehad alsof ik niet kon lopen even,al zou ik een stap zetten dat ik door mijn knie
zou kunnen zakken.
Heb zoiets al eens vaker gehad,

Wat kan dit zijn moet ik er mee naar de huisarts gaan?,voor de zoveelste keer.

Vriendelijke groet.

Re: hevige pijn na overeind komen na hurken en gevoel van door knie zakken.

#2
Beste Miranda,

Het meeste bekende wat kan gebeuren als je van hurk zit op staat en iets volt 'ploppen' is je meniscus. Dit moet je wel even na laten kijken. Dan kan er ook gekeken worden wat er gedaan kan worden. Je geeft aan liever niet naar de huisarts te gaan. Je kan ook direct naar de fysiotherapeut die kan nog beter beoordelen wat er is. Een meniscus kan zonder operatie of met operatie behandeld worden, de fysiotherapeut kan dit meestal het beste inschatten. Alleen als het echt je meniscus is (kan ook nog veel andere dingen zijn) of de fysiotherapeut zou dit willen laten beoordelen in het ziekenhuis moet je als nog naar de huisarts voor een verwijsbrief. Maar dit kan vaak ook telefonisch geregeld worden.

Succes!

Re: hevige pijn na overeind komen na hurken en gevoel van door knie zakken.

#3
Ik heb deze zelfde klachten nu ook ongeveer 2 maanden. Het begon met toen ik een paar minuten gehurkt had en toen op wilde staan. Het been wilde niet strekken ofwel het gaf zo'n scherpe pijn dat ik het niet zo snel durfde te strekken als voorheen. In een reflex greep ik ook mijn kuit vast alsof ik daarmee het been kon helpen strekken. Eveneens voelde ik iets knikken aan de buitenkant van de knie.

Vanaf 2010 heb ik al verschillende malen de huisarts, fysio en ook 1 keer de workmate van de orthopeed bezocht met knieklachten, waaronder dus 1 keer de meniscus van de rechter knie.

Echter, nu heeft de huisarts (vervangster) mij naar de fysio doorverwezen, omdat ze een asymmetrie heeft gevonden, waardoor ook mijn heup scheef zou staan. Hierbij moet ik opmerken dat ik in april bij diezelfde vervangster ben geweest en zij hetzelfde had opgemerkt en me ook doorverwezen. Dat heb ik toen niet gedaan, omdat de pijnklachten vrij snel afnamen. De reden waarom ik in april bij haar terecht kwam is, dat ik eind maart een nogal zwaar arbeidsongeval cq verkeersongeval heb gehad. Ik werd onwel en raakte met een mobiele kraan van de weg, reed langzaam een greppel in en belandde op de zijkant. In eerste instantie had ik alleen mijn linker onderarm, pols en borstbeen gekneusd, maar toen het na 2 weken beter ging en ik weer ging werken, begon zich een helse pijn in mijn hele linker kniegewricht te manifesteren. Op een bepaald moment liep ik gewoon mank van de pijn, maar ik dacht dat het ook wel een kneuzing zou zijn. En dat meende die vervangster van de huisarts toen ook. Ze zag in elk geval geen redenen om foto's of een scan te laten maken.

Nu, achteraf was dat misschien wel beter geweest. Want voor mijn werk is hurken onvermijdelijk. Echter blijft die pijn in mindere mate nog uren aanwezig als ik dat been strek.