Knieklachten

#1
Ik heb onlangs enorme pijn in mijn knieholte ervaren toen ii mijn sokken uit wilde doen. Ik leg hiervoor altijd mijn rechtervoet op mijn linkerknie om rechter sok/schoen uit te trekken. Deze keer was er een enorme pijnscheut in de rechter knieholte. Ik wilde mijn been gewoon neerzetten maar kon in die houding mijn been niet meer bewegen vd pijn. Ik dacht eerst aan een eenvoudige verrekking. Maar de pijn bleef aanhouden en ik kon mijn been niet bewegen. Ben met pijn, moeite en hulp in bed gekomen en met pijnstillers gaan slapen.
De volgende ochtend kon ik mijn been weer bewegen en was de pijn vrijwel weg. Maar loprn voelde onzeker en onstabiel. Ik heb vrrvolgens krukken gebruikt.
Volgens de arts heeft mijn meniscus klem gezeten.
Volgens haar was het nu verder in orde met knie etc en moet ik t verder even rudtig aan doen. Als vaker gebeurd, raadt ze kijkoperatie aan.
Echter
Sindsdien is het lopen onstabieler geworden. En rondom knie gevoeliger. Alsof er spanning op staat. Vooral aan buitenlant van mijn knie.
Ik zelf denk, dat er wellicht een scheurtje in meniscus zit of wellicht iets los zit. Het zit in ieder geval niet goed. Het voelt onstabiel en ik loop hierom op krukken.

Ik heb echter een "extra moeilijkheid":
Door 2x een zeer nare en traumatische ervaring in het verleden met een heftige patella luxatie aan diezelfde knie (1e keer was ik 12 en knie zat bijna bij knieholte. Deze is toen zonder verdoving door een huisarts in een flink aantal keren terug geduwd...), ben ik panisch geworden wat knie betreft. Ik raak in paniek als men aan mijn knie zit. Deze angst en paniek is echt heel erg. Wat uiteraard een probleem geeft bij verder onderzoek. Wat ik dan ook niet aan durf te gaan.

Het liefst zou ik dan ook een scan/foto ofzo willen om te kunnen onderzoeken waarom ik nog met mijn knieklachten zit.
Is dit mogelijk? Een onderzoek waarbij het dus niet nodig is om aan de knie te zitten/knie en omgeving aan te raken?
Het zit nu in ieder geval niet goed en ben erg bang ook dat het weer mis zal gaan door een beweging.

Re: Knieklachten

#2
Beste,

Wat vervelend van je knie en je eerdere ervaringen? Hoe lang heb je nu de knieklachten?

Even direct antwoord: in principe is het mogelijk om echo/ foto/ MRI scan te maken zonder de knie vast te pakken. Alleen zal dit in de praktijk helaas niet veel gebeuren. De arts/ orthopeed wil eerst zelf onderzoeken of dergelijk onderzoek noodzakelijk is. Als een arts gaat vertrouwen op het verhaal van een patiënt zonder zelf onderzoek te doen, zal eerst de knie behandeld moeten zijn.

In jou geval bij verdenking dat de meniscus klem heeft gezeten (wat een redelijk goede verklaring kan zijn voor jou klachten, gezien je verhaal) betekend dat eerst minimaal 6-12 fysiotherapie om de knie weer sterker te maken. Als jij al die tijd op krukken hebt gelopen kom je niet snel in aanmerking voor verder onderzoek. Op dit moment opereren ze ook bijna nooit meer een meniscus. Omdat de kans op slijtage veel groter is. En omdat 80% geneest zonder operatie.

Dus ik zal je adviseren eerst naar een fysiotherapeut te gaan om de knie te laten behandelen. En ik vermoed ook dat er een stukje beweginsangst bij zit, de fysiotherapeut kan jou hier ook bij helpen.

Succes!